ACORD COLECTIV DE MUNCA

la nivelul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sibiu pentru anul 2019

SocialSecurity

în conformitate cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 62/2011 a dialogului social, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 53/2003 -Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltare a carierei funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare și ale Hotărârii Guvernului României nr. 833/2007 privind normele de organizare și funcționare a comisiilor paritare și încheierea acordurilor colective, se încheie prezentul Acord colectiv denumit în continuare Acord, între:

PĂRȚILE CONTRACTANTE

1.ANGAJATOR

DIRECȚIA GENERALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI SIBIU cu sediul în municipiul Sibiu, strada Mitropoliei numărul 2, județul Sibiu, cod fiscal 9753096, reprezentată legal de director general doamna Vîlsan Laura Camelia, director general adjunct doamna Albinaru Maria și director general adjunct doamna Codruța Eugenia Cosma, în baza dispoziției nr. 1700/11.06.2019 privind constituirea comisiei de negociere și semnare a acordului colectiv de muncă la nivelul D.G.A.S.P.C. Sibiu pentru anul 2019

2.REPREZENTANȚII ORGANIZAȚIILOR SINDICALE LEGAL CONSTITUITE:

-Federația PUBLISIND prin împuternicit Cosmin Popa, președinte al Sindicatului Lucrătorilor din Asistența Socială S.L.A.S. și Mărdășan Cristian, consilier probleme legislația muncii SLAS Sibiu, în baza împuternicirii nr. 1272/PUBLISIND/30.05.2019

3.REPREZENTANȚII FUNCȚIONARILOR PUBLICI

-Doamna Popa Maria și domnul loniță Constantin din cadrul D.G.A.S.P.C. Sibiu

SCOPUL ȘI OBIECTUL ACORDULUI COLECTIV DE MUNCĂ

Prezentul Acord colectiv privind raporturile de serviciu are ca scop principal, promovarea unor relații de muncă echitabile, de natură să asigure protecția socială a salariaților, desfășurarea corespunzătoare a activității în instituție, eliminarea conflictelor de muncă și preîntâmpinarea grevelor. Totodată prin acesta se stabilesc drepturile minime garantate salariaților funcționari publici și a obligațiilor corelative cu privire la asigurarea unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient și imparțial, în conformitate cu dispozițiile legale, în interesul cetățenilor, precum și asigurarea premiselor pentru îndeplinirea în bune condiții a obligațiilor izvorâte din raporturile de serviciu.

Obiectul Acordului colectiv îl constituie stabilirea măsurilor referitoare la durata timpului de lucru, programul de muncă si condițiile de muncă, acordarea unor drepturi si durata concediului de odihnă,facilități de natură sa asigure protecția socială a funcționarilor publici, desfășurarea corespunzătoare a activității în instituție, prevenirea sau limitarea conflictelor colective de munca ori evitarea declanșării grevelor.

Prezentul Acord produce efecte pentru toți funcționarii publici actuali și pentru cei nou angajați în funcțiile publice din cadrul aparatului de specialitate al S.P.C. Sibiu. în situația în care, în privința drepturilor ce decurg din prezentul acord intervin reglementări legale mai favorabile, acestea vor face parte de drept din textul Acordului.

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

Art. 1.

(1) Părțile contractante recunosc și acceptă pe deplin că sunt egale și libere în negocierea Acordului colectiv de munca la nivel de instituție și se : ragă să respecte în totalitate prevederile acestuia privind drepturile și obligațiile ce decurg din raporturile de serviciu.

(2)Executarea Acordului colectiv este obligatorie pentru părți și constituie legea părților. Neîndeplinirea obligațiilor asumate prin Acordul colectiv atrage răspunderea părții care se face vinovată de aceasta.

(3)Angajatorul recunoaște libera exercitare a dreptului sindical și libertatea de opinie a fiecărui salariat, în conformitate cu legislația internă și în concordantă cu convențiile internaționale pe care România le-a ratificat.

Art. 2.

(1) Prezentul acord colectiv se încheie pentru : perioadă de un an și se înregistrează la D.G.A.S.P.C. Sibiu.

(2)Daca nici una din părți nu denunță Acordul colectiv cu 30 de zile înaintea expirării perioadei pentru care a fost încheiat, valabilitatea acestuia se prelungește până la încheierea unui nou acord, dar nu mai mult de 12 luni.

(3)Orice solicitare de modificare a prezentului acord va face obiectul unei negocieri.

(4)Cererea de modificare se aduce la cunoștință, în scris, celeilalte părți, cu cel puțin 30 de zile înainte de data propusă pentru începerea negocierilor.

(5)Cererile de modificare a Acordului vor fi depuse de către reprezentații funcționarilor publici la conducătorul instituției, iar de către conducătorul instituției la reprezentanții funcționarilor publici.

(6)Modificările aduse acordului se comunică, în scris, părților și devin aplicabile de la data înregistrării sau la o dată ulterioară, potrivit convenției părților. Modificările aduse acordului produc efecte numai pentru viitor.

(7)Părțile convin ca în perioada negocierilor, atât în cazul în care se fac modificări, cât și în cazul denunțării acordului, să nu efectueze concedieri din motive neimputabile salariaților și să nu declanșeze greve.

Art. 3.

(1) Suspendarea și încetarea acordului se face în condițiile legii.

(2)Drepturile salariaților prevăzute în prezentul acord nu pot să reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau individuale care au fost stabilite sau se vor stabili potrivit prevederilor legale.

Art. 4.

(1) Părțile convin să facă eforturi în vederea promovării unui climat normal de muncă în instituție cu respectarea prevederilor legii, a acordului privind raporturile de serviciu, a regulamentului intern precum și a drepturilor și intereselor salariaților.

(2)La angajare și la stabilirea drepturilor individuale, conducătorul instituției va asigura egalitatea de șanse și tratament egal pentru toți salariații, fără discriminări directe sau indirecte, pe bază de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea sau înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării drepturilor decurgând din acordurile privind raporturile de serviciu.

Art. 5.

în scopul salarizării și acordării celorlalte drepturi prevăzute în prezentul acord, instituția va face demersuri pentru a asigura fondurile necesare, înainte de adoptarea bugetului județean, precum și în vederea modificării ulterioare a acestuia.

Art. 6.

(1) Aplicarea prevederilor acordului se face potrivit prevederilor legale în vigoare.

(2)Dacă nu există consensul, părțile se pot adresa instanțelor judecătorești.

Art. 7.

Prevederile prezentului acord colectiv sunt minime și obligatorii pentru angajator și salariați.

Art. 8.

(1) Pentru soluționarea pe cale amiabilă a conflictelor intervenite în aplicarea prevederilor prezentului acord, părțile se vor adresa comisiei paritare constituită la nivel de

(2)Angajatorul și reprezentanții funcționarilor publici semnatari ai prezentului acord sunt obligați să se consulte și să se informeze reciproc în toate situațiile referitoare la relațiile de muncă.

(3)Consultarea și informarea se vor desfășura organizat în cadrul comisiilor paritare constituite la nivelul instituției.

Art. 9.

în cazul în care o clauză a prezentului Acord colectiv devine contrară legii, celelalte condiții de valabilitate fiind îndeplinite, Acordul colectiv rămâne valabil și în consecință va produce efecte, întrucât clauza respectivă este considerată modificată sau înlocuită implicit prin dispoziția legală corespunzătoare sau prin act adițional semnat și înregistrat de părți.

Art. 10.

(1) Acordul colectiv de muncă la nivelul aparatului propriu precum și raporturile de serviciu nu vor putea prevedea drepturi sub limitele legale.

(2)Drepturile salariaților prevăzute în prezentul acord colectiv nu pot să reprezinte cauză de reducere a altor drepturi recunoscute anterior prin negocieri sau reglementări legale.

CAPITOLUL II TIMPUL DE MUNCĂ ȘI REPAUS

Secțiunea 1 Durata normală a timpului de muncă

Art. 11.

(1) Timpul de muncă reprezintă timpul pe care salariatul îl folosește pentru îndeplinirea sarcinilor de muncă. Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore/zi și de 40 ore/săptămână.

(2)Săptămâna de lucru este de 5 zile (de luni până vineri) iar programul de lucru este de la 8:00 la 16:30 în fiecare zi de luni până joi, iar vineri de la 8:00 la 14:00.

(3)în funcție de necesitățile instituției și pentru cazuri deosebite în care se solicită decalarea programului, conducerea instituției poate aproba desfășurarea programului de lucru sub un alt orar, în condițiile legii, după consultarea reprezentanților sindicatelor sau a salariaților.

(4)Pentru D.G.A.S.P.C. Sibiu programul de lucru cu publicul este stabilit și afișat la loc vizibil individual, la nivelul fiecărui serviciu care lucrează cu publicul.

(5)Salariații au dreptul între două zile de muncă la un repaus care nu poate fi mai mic de 12 ore consecutive, precum și la două zile consecutive de repaus săptămânal care se acordă de regulă în zilele de sâmbătă și duminică.

Art. 12.

Salariata gravidă care anunță în scris angajatorul asupra stării sale fiziologice de graviditate și anexează un document medical eliberat de medicul de familie sau de medicul specialist care să îi ateste starea, precum și salariata care alăptează, nu vor fi solicitate pentru efectuarea muncii suplimentare, nu vor fi trimise în deplasare și nu vor putea fi detașate decât cu acordul lor.

Secțiunea 2 Munca suplimentara

Art. 13.

(1) Munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal este considerată muncă suplimentară.

(2)Când necesitățile instituției o impun, salariații pot presta ore suplimentare peste programul normal de lucru, numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă în scris de

șeful ierarhic.

(3)Pentru prevenirea sau înlăturarea unor accidente naturale ori a altor cazuri de forță majoră, salariații au obligația de a presta munca peste program cerută de angajator.

(4)Munca suplimentară se compensează cu timp liber corespunzător în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia, potrivit prevederilor legislative în vigoare.

Art.14.

(1) în lipsa acordului prealabil al șefului ierarhic direct, orele suplimentare prestate se vor nota într-un registru special, urmând a fi compensat cu timp liber corespunzător, potrivit legislației muncii.

(2) Personalul de conducere care dispune efectuarea de ore suplimentare în afara programului normal de lucru, are obligația de a transmite în scris Serviciului Resurse Umane - Compartimentul Resurse Umane, nota prealabilă prin care se evidențiază numărul de ore suplimentare care se dispun a fi prestate peste programul normal de lucru (inclusiv în zilele libere) I precum și persoanele care prestează, după ce a fost aprobată de către conducerea D.G.A.S.P.C. Sibiu.

Secțiunea 3 Durata redusă a timpului de lucru

Art. 15.

(1) Salariații care renunță la concediul legal pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani beneficiază de reducerea duratei normale a timpului de lucru cu 2 ore pe zi, fără să le fie afectate salariul de bază și vechimea în muncă. La cererea lor, se poate acorda program decalat cu alte ore de începere a programului de lucru.

(2)La cererea intermediară a salariatelor gravide, angajatorul va permite efectuarea de controale medicale în timpul programului de lucru, conform recomandărilor medicului care urmărește evoluția sarcinii, fără a le fi afectate drepturile salariate.

(3)Salariata în cauză este obligată să prezinte adeverința medicală privind efectuarea controalelor pentru care s-a învoit.

(4)Angajatorul are obligația de a asigura angajatelor gravide o dispensă pentru consultații prenatale de 16 ore/ lună, potrivit prevederilor art. 15 din O.U.G. nr. 96/2003.

Art. 16.

Membri aleși în organele de conducere ale organizației sindicale care lucrează nemijlocit în instituție în calitate de salariați, au dreptul la reducerea programului lunar fără a afecta drepturile salariate, cu ocazia participării la acțiunile stabilite de sindicat, fără a depăși 5 zile lunare, după cum urmează:

- președintele sindicatului -5 zile

- alți membri de conducere din cadrul sindicatului -3 zile

Secțiunea 4 Concediul de odihnă anual plătit

Art. 17.

(1) Dreptul la concediu de odihnă anual plătit este garantat tuturor salariaților. Dreptul la concediu de odihnă anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renunțări sau limitări.

(2)Stabilirea/acordarea și durata efectivă a concediului de odihnă anual se fac conform legislației muncii în vigoare.

(3)Programarea concediilor de odihnă se face în luna decembrie pentru anul calendaristic următor, conform prevederilor legale în vigoare. Angajatorul este obligat să acorde concediu, până la sfârșitul anului calendaristic tuturor salariaților.

(4)Orice convenție prin care se renunță total sau în parte la dreptul la concediul de odihnă este interzisă.

Art. 18.

(1) Durata concediului de odihnă este stabilită în funcție de vechimea în muncă, astfel:

a)până la 10 ani - 21 zile lucrătoare

b)peste 10 ani - 25 zile lucrătoare

(2) Salariații persoane cu handicap beneficiază de un concediu de odihnă suplimentar de cel puțin 3 zile lucrătoare pe an.

Art. 19.

(1) Concediul de odihnă se efectuează în fiecare an.

(2)în timpul unui an calendaristic, angajatorul va programa concediile astfel încât fiecare salariat să beneficieze de o decadă de cel puțin 10 zile de concediu neîntrerupt.

(3)în cazul în care salariatul, din motive justificate (excepționale), nu poate efectua integral sau parțial concediul de odihnă la care are dreptul în anul calendaristic respectiv, cu acordul persoanei în cauză, angajatorul este obligat să acorde concediul de odihnă neefectuat, într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual.

Art. 20.

în cazul în care un angajat, din diverse motive obiective, dorește reprogramarea concediului pentru o altă perioadă decât cea stabilită inițial, va solicita în scris acest lucru Serviciului Resurse Umane -Compartimentul Resurse Umane și, cu avizul șefului ierarhic superior, - va fi înaintat spre aprobare directorului general.

Art. 21.

Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat este permisă numai în cazul încetării activității funcționarului public.

Art 22.

(1) Angajații pot fí rechemați din concediile de odihnă prin dispoziția scrisă a directorului general al D.G.A.S.P.C. Sibiu. numai pentru nevoi urgente de serviciu, pentru care este strict necesară prezența angajatului la locul de muncă (cu recalcularea corespunzătoare a drepturilor salariale). După rechemare, conducerea instituției va proceda la reprogramarea zilelor de concediu de odihnă neefectuate, după consultarea prealabilă a funcționarului public.

(2) Concediul de odihnă poate fi întrerupt și/sau reprogramat dacă, pe perioada efectuării acestuia intervine una dintre următoarele situații:

a)incapacitate temporară de muncă, constatată cu certificat medical, pe această perioadă salariatul fiind în concediul medical;

b)când prezența salariatului la serviciu este cerută de conducerea instituției;

c)în cazul în care salariatul solicită acest lucru și interesele serviciului o permit.

Art. 23.

(1) în afara concediului de odihnă, la care au dreptul în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1) din prezentul Acord, toți funcționarii publici din instituție beneficiază de concediu de odihnă suplimentar cu o durată de 6 zile lucrătoare care se acordă pe perioada de valabilitate a acordului colectiv de muncă.

(2)Conform art. 143 din Legea 53/2003 -Codul muncii, funcționarii publici beneficiază de o zi liberă plătită anual acordată pentru fiecare 5 ani consecutivi vechime în aparatul propriu al D.G.A.S.P.C. Sibiu.

(3)La stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă și cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal și concediului pentru îngrijirea copilului bolnav, se consideră perioade de activitate prestată.

(4)Zilele libere prevăzute la alin. (1) și (2) se acordă pe bază de cerere aprobată de directorul general, după ce a fost semnată în prealabil de șeful ierarhic superior.

Art. 24.

(1) în afara concediului de odihnă, salariații au dreptul la zile libere plătite, pentru evenimente familiale deosebite sau pentru alte situații, după cum urmează:

a)decesul soțului/soției, copilului, părinților, socrilor -3 zile lucrătoare;

b)decesul bunicilor, fraților, surorilor, afini și rude până la gradul III -3 zile lucrătoare;

c)căsătoria salariatului -5 zile lucrătoare, o singură dată, fie la cununia civilă, fie la cununia religioasă, în cazul în care acestea au loc la date separate;

d)căsătoria unui copil al salariatului -3 zile lucrătoare;

e)nașterea/adopția unui copil -5 zile lucrătoare + 10 zile dacă a urmat un curs de puericultura;.

f)donatorii de sânge -conform legii, 1 zi lucrătoare, în ziua donării;

g)control medical anual -1 zi lucrătoare

(2) Zilele libere prevăzute la alin. (1) se acordă pe bază de cerere aprobată de directorul general, după ce a fost semnată în prealabil de șeful ierarhic superior. Acordarea acestora este condiționată de producerea evenimentului deosebit și se face pe bază de acte justificative (ex.: certificat de deces, certificat căsătorie/ invitație nuntă, certificat de naștere copil, adeverință sau alt document justificativ eliberat de unitatea medicală unde s-a donat sânge, acte justificative pentru efectuarea controlului medical anual etc.). Actele doveditoare se prezintă cel mai târziu în ultima zi a lunii, la data efectuării pontajului lunii respective.

Art. 25.

Salariații pot beneficia de:

a)concediu pentru îngrijirea copilului în vârstă de până la 2 ani și, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de 3 ani. De acest concediu poate beneficia, opțional, oricare dintre părinți.

b)concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani, iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecțiunile intercurente

Secțiunea 5 Zilele de sărbătoare legale

Art. 26.

(1) Sunt zile nelucrătoare zilele de repaus săptămânal, zilele de sărbători legale și religioase după cum urmează:

-1-2 Ianuarie -Anul Nou

- 24 ianuarie

- ultima zi de vineri înaintea Paștelui, Vinerea Mare

- puma și a doua zi de Paști

- 1 mai

- 1 iunie

- prima și a doua zi de Rusalii

-15 august Adormirea Maicii Domnului

-30 noiembrie -Sfanțul Apostol Andrei cel întâi chemat Ocrotitorul României

-1 decembrie -Ziua Naționala a României

- prima și a doua zi de Crăciun

- două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creștine, pentru persoanele aparținând acestora.

(2)Pot fi acordate și alte zile lucrătoare care au fost declarate oficial ca fiind nelucrătoare ulterior intrării în vigoare a prezentului Acord colectiv.

(3)Acordarea zilelor libere se face de către angajator. Pentru persoanele care se află în concediul de odihna, zilele în cauza nu se iau în calculul concediului de odihnă.

Secțiunea 6 Suspendarea raportului de serviciu

Art. 27.

(1) Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivată a funcționarului public, pentru un interes personal, în alte cazuri decât cele prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici la art. 94 alin. (1) -suspendarea de drept, și la art. 95 alin. (1)- suspendarea la inițiativa funcționarului public, pe o durată cumulată de cel mult 4 ani în perioada exercitării funcției publice pe care o deține.

(2)Durata suspendării se stabilește prin acordul părților și nu poate fi mai mică de 30 de zile.

(3)Cererea de suspendare a raportului de serviciu se face în scris, cu cel puțin 15 zile calendaristice înainte de data când se solicită suspendarea, cu excepția situației prevăzute la art. 95 alin. (1) lit. e), când cererea de suspendare se face cu 48 de ore înainte de declanșarea grevei, și se aprobă prin dispoziția conducătorului instituției.

(4)în termen de 15 zile calendaristice înainte de data încetării motivului de suspendare de drept, dar nu mai târziu de data luării la cunoștință de motivul încetării suspendării de drept, funcționarul public este obligat să informeze în scris angajatorul despre acest fapt. Neinformarea atrage încetarea de drept a raportului de serviciu al funcționarului public, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 94 alin. (1) lit. f), h), i), k) și 1).

(5)Angajatorul are obligația să asigure, în termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut mai sus, condițiile necesare reluării activității de către funcționarul public.

Art. 28.

(1) Reluarea activității se dispune prin dispoziția directorului general al D.G.A.S.P.C. Sibiu.

(2)Dispoziția prin care se constată, respectiv se aprobă suspendarea raportului de serviciu, precum și cea prin care se dispune reluarea activității de către funcționarul public se comunică Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii.

(3)Pe perioada suspendării raportului de serviciu angajatorul are obligația să rezerve postul aferent funcției publice. Ocuparea postului se face pe o perioadă determinată, în condițiile legii. Pe perioada suspendării, raporturile de serviciu ale funcționarilor publici nu pot înceta și nu pot fi modificate decât din inițiativa sau cu acordul funcționarului public în cauză.

CAPITOLUL III SALARIZARE, DREPTURI, FACILITAT, INDEMNIZAȚII ȘI SPORURI

Secțiunea 7 Salarizare, indemnizații, sporuri

Art. 29.

(1) La stabilirea și acordarea salariului este interzisă orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuală, caracteristici generice, vârstă, apartenență națională, rasă, culoare, etnie, religie, opțiune politică, origine socială, handicap, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală.

(2) Funcționarii publici pot beneficia de sporuri în condițiile legii și cu aprobarea ordonatorului principal de credite, în limita bugetului aprobat.

(3)Salariile se plătesc înaintea oricăror alte obligații bănești ale angajatorului.

(4)în cadrul D.G.A.S.P.C. Sibiu, drepturile salariale se achită într-o singură tranșă, la data de 10 a fiecărei luni pentru luna precedentă.

(5)Angajatorul nu poate stabili salarii de bază sub salariul de bază prevăzut de lege pentru postul pe care este încadrat salariatul.

(6)Pentru activitatea desfășurată, funcționarii publici au dreptul la un salariu compus din salariul de bază, gradații și sporuri, unde este cazul.

(7)Nivelul veniturilor salariale se stabilește de Consiliul Județean Sibiu, în calitate de ordonator principal de credite, în condițiile prevăzute de art. 11 alin. (1) și (3) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu respectarea limitelor stabilite de art. 11 alin. (4) și cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetele de venituri și cheltuieli.

(8)Funcționarii publici beneficiază de o singură indemnizație de vacanță sau o singură primă de vacanță, după caz, sub formă de vouchere, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

(9)Fiecare funcționar public beneficiază lunar de o indemnizație de hrană reprezentând a 12-a parte din două salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată, în conformitate cu prevederile prevederile legale în vigoare.

Art. 30.

(1) Angajatorul va permite membrilor sindicatului afiliat federației sindicale semnatare a prezentului acord colectiv să urmeze cursurile de formare organizate de sindicat; în perioada respectivă, cursantul beneficiază de toate drepturile aferente locului de muncă, pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare/an.

(2) în cazurile prevăzute la alin. (1), drepturile salariale cuvenite se păstrează integral.

Art. 31.

Angajarea, promovarea și avansarea în gradație a funcționarilor publici se fac cu respectarea prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 și a celorlalte reglementări specifice funcționarilor publici.

Secțiunea 8 Drepturi și facilități

Art. 32.

Angajatorul este obligat în condițiile legii, să despăgubească funcționarul public în cazul în care acesta, din vina instituției, a suferit vreun prejudiciu material în timpul îndeplinirii îndatoririlor de serviciu.

Secțiunea 9 Perfecționarea profesională

Art. 33.

(1) Prin perfecționare profesională se înțelege orice procedură prin care un salariat dobândește o calificare, se specializează sau se perfecționează și pentru care obține o diplomă sau un certificat care atestă aceste situații, eliberat de instituțiile abilitate conform legislației în vigoare.

(2)Perfecționarea profesională a salariaților se realizează periodic, în condițiile legii, în baza planului anual de perfecționare profesională a funcționarilor publici.

(3)Dobândirea unei specialități și/sau lărgirea domeniului de competentă a personalului de specialitate se fac potrivit reglementărilor în vigoare.

(4)Activitatea de formare și perfecționare profesională cuprinde și domeniul relațiilor de muncă, management, dreptul la asociere și libertățile sindicale.

(5)Părțile convin asupra necesității și obligativității perfecționării profesionale a tuturor funcționarilor publici.

(6)Formarea profesională a funcționarilor publici va fi organizată și suportată pe cheltuiala angajatorului, în limita sumelor prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli cu această destinație.

Art. 34.

(1) Funcționarii publici au dreptul și obligația de a-și îmbunătăți în mod continuu abilitățile și pregătirea profesională.

(2) Angajatorul are obligația să prevadă în bugetul anual propriu, sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor de perfecționare profesională a funcționarilor publici, organizată la inițiativa ori în interesul autorității sau instituției publice.

(3) Pe perioada în care funcționarii publici urmează forme de perfecționare profesională beneficiază de drepturile salariale cuvenite, în situația în care aceste forme de perfecționare profesională sunt:

a)organizate la initiativa ori în interesul angajatorului;

b)urmate la inițiativa funcționarului public, cu acordul angajatorului;

c)alte forme de pregătire convenite între angajator și salariat.

Art. 35.

(1) Planul de formare profesională elaborat anual de către angajator, la propunerea șefilor de structuri din aparatul propriu, avizat de directorii generali adjuncți, se supune aprobării directorului general și va fi adus la cunoștința funcționarilor publici.

(2)Planul de formare profesională va fi elaborat astfel încât toți funcționarii să aibă posibilitatea de a-și îmbunătăți în mod continuu abilitățile și pregătirea profesională.

(3)Nu constituie forme de perfecționare profesională și nu pot fi finanțate din bugetul de stat sau din bugetul local, studiile universitare și studiile de doctorat.

CAPITOLUL IV OBLIGAȚIILE PÂRTILOR

Secțiunea 10 Obligațiile funcționarilor publici

Art. 36.

Funcționarii publici au următoarele obligații:

a)să-și însușească prevederile Regulamentului internși ale Regulamentului de organizare și funcționare, precum și sarcinile și responsabilitățile prevăzute în fișa postului

b)să-și însușească și să respecte prevederile codului de conduită a funcționarilor publici

să îndeplinească cu profesionalism, loialitate, corectitudine și în mod conștiincios îndatoririle de serviciu și să se abțină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii autorității sau instituției publice

c)să se abțină de la exprimarea sau manifestarea convingerilor lor politice în exercitarea atribuțiilor ce le revin

d)să îndeplinească atribuțiile ce le revin din funcția publică pe care o dețin, precum și atribuțiile ce le sunt delegate

e)să se conformeze dispozițiilor date de superiorii ierarhici, cu excepția cazurilor în care apreciază că aceste dispoziții sunt ilegale. în asemenea cazuri, funcționarul public are obligația să motiveze în scris refuzul îndeplinirii dispoziției primite. Dacă funcționarul public care a dat dispoziția stăruie în executarea acesteia, va trebui să o formuleze în scris, în această situație dispoziția va fi executată de cel care a primit-o.

f)să păstreze secretul de stat și secretul de serviciu, în condițiile legii

g)să păstreze confidențialitate în legătură cu faptele, informațiile sau documentele de care iau cunoștință în exercitarea funcției

h)să nu solicite sau să accepte, direct sau indirect, pentru ei sau pentru alții, în considerarea funcției lor publice, daruri sau alte avantaje

i)să prezinte, în condițiile legii, conducătorului instituției publice, la numirea și la eliberarea din funcție, declarația de avere și declarația de interese

j)să rezolve lucrările repartizate de conducătorul serviciului/compartimentului în care funcționează

k)să nu primească direct cereri a căror rezolvare intră în competența lor ori să intervină pentru solutionarea acestor cereri

l)să-și perfecționeze pregătirea profesională fie în cadrul autorității sau instituției publice, fie urmând cursuri de perfecționare organizate în acest scop; funcționarii publici care urmează într-un an calendaristic programe de formare organizate în țară sau în străinătate, finanțate din bugetul autorității sau instituției publice, cu o durată cumulată mai mare de 90 de zile, sunt obligați să se angajeze în scris că vor lucra în administrația publică o perioadă determinată, proporțional cu numărul zilelor de formare

m)să respecte regimul juridic al conflictului de interese și al incompatibilităților

n)să respecte programul de muncă stabilit

o)să aibă un comportament civilizat și demn în relațiile cu colegii și ceilalți salariați din -. v . <instituție, să manifeste solicitudine și respect în relațiile cu persoanele din afara instituției

Secțiunea 11 Obligațiile angajatorului

Art. 37

Angajatorul are, în principal, următoarele obligații:

a)să acorde salariatului toate drepturile ce decurg din raporturile de serviciu și din lege

b)să dea dispoziții clare, să asigure condițiile de executare a acestora și să controleze modul de aducere la îndeplinire a sarcinilor și a dispozițiilor; în relațiile de muncă, persoanele cu funcții de conducere trebuie să-și îndeplinească exemplar atribuțiile de serviciu

c)să informeze salariatul asupra condițiilor de muncă și asupra elementelor care privesc desfășurarea relațiilor de muncă

d)să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului

e)să se consulte cu sindicatul sau cu reprezentanții salariaților în privința deciziilor susceptibile să afecteze substanțial drepturile și interesele acestora

f)să plătească toate contribuțiile și impozitele aflate în sarcina sa, precum și să rețină și să vireze contribuțiile și impozitele datorate de salariați, în condițiile legii

g)să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariatului

h)să examineze cererile, plângerile, reclamațiile, observațiile critice, sugestiile și propunerile de măsuri formulate de salariați, cu obligația de a răspunde acestora, după caz

i)să asigure condițiile de respectare a normelor tehnice de protecție a muncii, a normelor igienico-sanitare, de pază și P.S.I, organizând instruirea personalului (pe cheltuiala instituției), potrivit cu specificul locului de muncă

j)să asigure condiții pentru realizarea acțiunilor de pregătire profesională a angajaților și să se preocupe de realizarea tuturor programelor de formare și perfecționare și de verificare periodică a cunoștințelor și aptitudinilor acestora (pe bază de testări), în vederea evaluării acestui proces

k) să dispună anunțarea în scris a numărului și structurii de personal ce urmează să fie reduse (și eventual posibilitățile de redistribuire), în cazul în care instituția este supusă reorganizării

l)după caz, să întocmească/urmărească fișele postului și a raportului de evaluare a performanțelor profesionale individuale pentru funcționarii publici

m)să facă propuneri privind organigrama, numărul de personal, statele de funcții ale aparatului propriu și să le înainteze Colegiului Director al D.G.A.S.P.C. Sibiu spre avizare și apoi să le supună aprobării prin Hotărâre a Consiliului Județean Sibiu, după consultarea cu reprezentanții salariaților și ai organizației sindicale semnatare a prezentului Acord colectiv

n)să aplice prevederile OG 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare precum și ale Legii 202/2002 privind egalitatea de șanse și tratament între femei și bărbați salariații membri ai organizațiilor sindicale ale prezentului Acord colectiv de muncă au dreptul să poarte însemnele organizațiilor sindicale specifice

CAPITOLUL V CONDIȚIILE DE MUNCĂ, PROTECȚIA MUNCII ȘI PROTECȚIA SOCIALĂ

Art. 38.

(1) Părțile sunt de acord că nici o măsură de protecție a muncii nu este suficientă dacă nu este cunoscută, însușită și aplicată de către salariații funcționari publici.

(2)Angajatorul este obligat să asigure, pe cheltuiala sa, cadrul organizatoric pentru instruirea și testarea salariaților, cu privire la normele și instrucțiunile de protecție a muncii.

Art. 39.

(1) în vederea menținerii și îmbunătățirii condițiilor de desfășurare a activității la locurile de muncă, angajatorul va lua cel puțin următoarele măsuri:

a)amenajarea ergonomică a locurilor de muncă;

b)asigurarea condițiilor de mediu, umiditate, temperatură și altele, în conformitate cu prevederile legale.

(2)Neasigurarea condițiilor normale de lucru la locul de muncă exonerează funcționarul public de răspundere în ceea ce privește consecințele ce decurg din neîndeplinirea corespunzătoare a sarcinilor de serviciu, în acest sens evitându-se pe cât posibil să se pună în pericol viața și sănătatea beneficiarilor serviciilor de asistentă socială.

(3)Angajatorul asigură amenajarea anexelor sociale la locul de muncă, dotate cu apă caldă și apă rece. 

Art. 40.

Părțile se obligă să asigure un regim de protecție specială a muncii femeilor și tinerilor.

Art. 41.

(1) Angajatorul se obligă să nu refuze angajarea sau. după caz, menținerea în muncă a persoanelor cu handicap, în cazurile în care acestea sunt apte pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu, aferente posturilor respective.

(2)în cazurile prevăzute la alin. (1) se va proceda la consultarea reprezentanților sindicatelor semnatare ale prezentului acord colectiv de muncă.

Secțiunea 12 Condiții de muncă

Art. 42.

Părțile se obligă să depună toate eforturile pentru ameliorarea permanentă a condițiilor de muncă.

Art. 43.

Angajatorul asigură o structură organizatorică rațională, repartizarea tuturor salariaților pe locuri de muncă, cu precizarea atribuțiilor și răspunderilor lor, precum și exercitarea controlului asupra modului de îndeplinire a obligațiilor de serviciu de către salariați. Se va stabili numărul optim de personal pentru fiecare compartiment în parte și specialitatea necesară, potrivit organigramei.

Art. 44.

Pentru a se asigura participarea salariaților la elaborarea și aplicarea deciziei în domeniul securității și sănătății în muncă potrivit Legii nr. 319/2006 și a Hotărârii Guvernului nr. 1425/2006, la nivelul instituției vor fi desemnați reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănătății în muncă și se va organiza Comitetul de securitate și sănătate în muncă, constituit din:

- angajator sau reprezentantul legal și/sau reprezentanții săi, în număr egal cu cel al reprezentanților lucrătorilor;

-medicul de medicina muncii;

-reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănătății în muncă.

Art. 45.

în stabilirea măsurilor privind condițiile de muncă, părțile implicate vor ține seama de următoarele principii de bază:

a)măsurile preconizate trebuie să vizeze asigurarea unor condiții optime în desfășurarea procesului de muncă, apărarea vieții, integrității corporale, a sănătății salariaților și, numai dacă acest lucru nu este posibil la un moment dat, să se procedeze la compensări bănești sau de oricare altă natură;

b)măsuri pentru ameliorarea condițiilor de muncă și prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale, stabilind personalul cu atribuții în domeniul protecției muncii sau, după caz, se va organiza un compartiment de protecția muncii;

c)măsuri de instruire în domeniul protecției muncii;

d)măsurile preconizate pentru ameliorarea condițiilor de muncă se realizează cu acordul reprezentanților organizațiilor sindicale de la nivelul respectiv, afiliate organizațiilor sindicale semnatare ale prezentului contract;

e)părțile sunt de acord că, în sistemul de asistență socială, condiții corespunzătoare de lucru nu pot exista fără asigurarea bazei materiale a activității instructiv-educative, a medicamentelor, materialelor sanitare, instrumentarului, aparaturii, documentelor specifice muncii, potrivit legii.

Secțiunea 13 Protecția și securitatea în muncă

Art. 46.

(1) Conform normelor de protecție a muncii în vigoare, angajatorul asigură prin bugetul propriu, sumele necesare pentru condițiile optime de muncă, dotări și echipamente de protecție a muncii.

(2) Angajatorul asigură securitatea și sănătatea funcționarilor publici în toate aspectele legate de muncă.

(3) Măsurile privind securitatea și sănătatea în muncă nu pot să determine în nici un caz obligații financiare pentru salariații funcționari publici.

Art. 47.

(1) Normele și normativele de protecție a muncii pot stabili:

a) măsuri generale de protecție a muncii pentru prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale, aplicabile tuturor funcționarilor publici;

b)măsuri de protecție a muncii, specifice pentru anumite profesii sau anumite activități;

c)măsuri de protecție specifice, aplicabile anumitor categorii de personal;

d)dispoziții referitoare la organizarea și funcționarea unor organisme speciale de asigurare a securității și sănătății în muncă.

(2) Normele și normativele specifice de protecție a muncii la nivelul unității vor fi prevăzute în regulamentul intern.

Art. 48.

(1) în cadrul propriilor responsabilități, angajatorul va lua măsurile necesare pentru protejarea securității și sănătății salariaților, inclusiv pentru activitățile de prevenire a riscurilor profesionale, de informare și pregătire, precum și pentru punerea în aplicare a organizării protecției muncii și mijloacelor necesare acesteia.

(2) La adoptarea și punerea în aplicare a măsurilor prevăzute la alin. (1) se va ține seama de următoarele principii generale de prevenire: angajatorul are următoarele atribuții:

a)evitarea riscurilor;

b)evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;

c)combaterea riscurilor la sursă;

d)luarea în considerare a evoluției tehnicii;

e)adoptarea măsurilor de protecție colectivă cu prioritate față de măsurile de protecție individuală;

f)aducerea la cunoștința salariaților a instrucțiunilor corespunzătoare.

Art. 49.

(1) Angajatorul răspunde de organizarea activității de asigurare a sănătății și securității în muncă.

(2) în elaborarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă, angajatorul se consultă cu sindicatul, precum și cu comitetul de securitate și sănătate în muncă.

Art. 50.

(1) Pentru protecția și securitatea funcționarilor publici în procesul muncii,

a)să asigure evaluarea riscurilor pentru securitatea și sănătatea angajaților în vederea stabilirii măsurilor de prevenire

b)să dispună evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru toate locurile de muncă; ca urmare a acestei evaluări, măsurile adoptate de angajator trebuie să asigure îmbunătățirea nivelului de protecție a angajaților și să fie integrate în toate activitățile instituției, la toate nivelurile ierarhice

c)să prevină expunerea salariatelor gravide la riscuri ce le pot afecta sănătatea si securitatea: expunere la șocuri, vibrații termice, manipulare manuală de mase grele, radiații ionizante, ambiente termice extreme, reci sau calde, mișcări și poziții de muncă, deplasări, oboseală mentală și fizică

d)să prevină expunerea salariatelor care au născut recent sau care alăptează, la riscuri ce le pot afecta sănătatea si securitatea, să nu fie constrânse să efectueze o muncă dăunătoare sănătății lor ori a copilului nou-născut, după caz

e)să asigure, dacă este cazul, auditarea de securitate si sănătate în muncă a unității, cu ajutorul instituțiilor abilitate

f)să solicite autorizarea funcționării unității din punctul de vedere al protecției muncii, să mențină condițiile de lucru pentru care s-a obținut autorizația și să ceară revizuirea acesteia în cazul modificării condițiilor inițiale pentru care a fost emisă

g)să stabilească măsurile tehnice și organizatorice de protecție a muncii, corespunzător condițiilor de muncă si factorilor de risc evaluați la locurile de muncă, pentru asigurarea securității si sănătății angajaților

h)să stabilească în fișa postului atribuțiile și răspunderea angajaților și a celorlalți participanți la procesul de muncă în domeniul protecției muncii, corespunzător funcțiilor exercitate

i)să elaboreze instrucțiuni proprii de securitate a muncii, care să detalieze și să particularizeze normele generale de protecție a muncii și normele specifice de securitate a muncii, în raport cu activitatea care se desfășoară

j)să asigure si să controleze, prin personalul propriu sau prin personal extern specializat, cunoașterea și aplicarea de către toți angajații a măsurilor tehnice, sanitare și organizatorice stabilite, precum și a prevederilor legale în domeniul protecției muncii

k)să ia în considerare din punctul de vedere al securității si sănătății în muncă capacitatea angajaților de a executa sarcinile de muncă repartizate

l)să asigure, pentru angajații având un raport de serviciu cu durată determinată sau cu caracter interimar, același nivel de protecție de care beneficiază ceilalți angajați ai instituției

m)să ia măsuri pentru asigurarea de materiale necesare informării si educării angajaților: afișe, filme, cărți, broșuri, pliante, acte normative, manuale, teste, fise tehnice de securitate, etc.

n)să asigure informarea fiecărei persoane, anterior angajării, asupra riscurilor la care aceasta va fi expusă la locul de muncă, precum și asupra măsurilor tehnice și organizatorice de prevenire necesare în muncă, precum și cele referitoare la primul ajutor, prevenirea și stingerea incendiilor și evacuarea personalului în caz de pericol iminent

o)să se asigure ca angajații din exterior, care lucrează în unitatea sa, au primit instrucțiuni adecvate referitoare la riscurile pentru securitatea si sănătatea lor la care pot fi expuși pe durata desfășurării activității respective

p)să asigure resurse pentru instruirea, testarea, formarea și perfecționarea personalului cu atribuții în domeniul protecției muncii

q)să ia măsuri pentru autorizarea exercitării meseriilor și a profesiilor conform reglementărilor în vigoare

r)să angajeze numai persoane care, în urma efectuării controlului medical, corespund sarcinilor de muncă pe care urmează să le execute

s)să se asigure că sunt consultați angajații și/sau reprezentanții lor în problemele referitoare la măsurile și consecințele privind securitatea și sănătatea în muncă la introducerea de noi tehnologii, alegerea echipamentului tehnic, îmbunătățirea condițiilor și a mediului de muncă, la desemnarea persoanelor cu atribuții specifice sau la angajarea, când este cazul, a instituțiilor specializate sau persoanelor juridice și fizice abilitate pentru a presta servicii în domeniul protecției muncii, la desemnarea persoanelor cu atribuții privind primul ajutor, prevenirea și stingerea incendiilor, evacuarea angajaților, precum și la modul de desfășurare a activității de prevenire și protecție împotriva riscurilor profesionale, inclusiv a celei de instruire în domeniu

t)să acorde reprezentanților angajaților cu atribuții privind securitatea și sănătatea în muncă un timp adecvat, care va fi considerat timp de muncă, și să le furnizeze mijloacele necesare pentru a-și putea exercita drepturile și atribuțiile prevăzute în legislația care reglementează domeniul

u)să asigure periodic sau ori de câte ori este cazul, verificarea încadrării nivelului noxelor în limitele admise, prin măsurători efectuate de către organisme abilitate sau laboratoare proprii abilitate

(2)Funcționarii publici au obligația să cunoască normele (specifice locului de muncă) de securitate și de igiena muncii pe care trebuie să le respecte în activitatea desfășurată, să folosească și să întrețină în bune condiții mijloacele de protecție individuală ce le-au fost încredințate.

Art. 51.

(1) Obligațiile funcționarior publici numiți în funcție sunt următoarele:

a)să-și însușească și să respecte normele și instrucțiunile de protecție a muncii și măsurile de aplicare a acestora

b)să utilizeze corect echipamentele tehnice, substanțele periculoase și celelalte mijloace de producție

c)să nu procedeze la deconectarea, schimbarea sau mutarea arbitrară a dispozitivelor de securitate ale echipamentelor tehnice și ale clădirilor, precum și să utilizeze corect aceste dispozitive

d)să aducă la cunoștința șefului ierarhic superior orice defecțiune tehnică sau altă situație care constituie un pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională

e)să aducă la cunoștința conducătorului instituției în cel mai scurt timp posibil accidentele de muncă suferite de persoana proprie sau de alți angajați

f)să oprească lucrul la apariția unui pericol iminent de producere a unui accident și să informeze de îndată conducătorul locului de muncă

g)să refuze întemeiat executarea unei sarcini de serviciu dacă aceasta ar pune în pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională persoana sa ori a celorlalți funcționari publici

h)să coopereze cu angajatorul și/sau cu angajații cu atribuții specifice în domeniul securității și sănătății în muncă, atâta timp cât este necesar, pentru a da angajatorului posibilitatea să se asigure că toate condițiile de muncă sunt corespunzătoare și nu prezintă riscuri pentru securitate și sănătate la locul său de muncă

i) să coopereze cu angajatorul și/sau cu angajații cu atribuții specifice în domeniul securității și sănătății în muncă, atâta timp cât este necesar, pentru realizarea oricărei sarcini sau cerințe impuse de autoritatea competentă pentru prevenirea accidentelor și bolilor profesionale

j) să dea relații din proprie inițiativă sau la solicitarea organelor de control și de cercetare în domeniul protecției munci.

Secțiunea 14 Medicina muncii

Art. 52.

(1) Angajatorul are obligația să asigure accesul funcționarilor publici numiți în funcție la serviciul medical de medicină a muncii.

(2)Angajatorul este obligat să asigure, la termenele legale și ori de câte ori este necesar, examinarea medicală gratuită și completă, precum și decontarea analizelor medicale necesare desfășurării activității profesionale a funcționarilor publici numiți în funcție, care impun recomandarea medicului de medicina muncii.

(3)Controalele medicale periodice vor fi asigurate gratuit de către angajator.

Art. 53.

Sarcinile de serviciu trebuie stabilite în conformitate cu cerințele postului și cu obligațiile asumate de fiecare funcționar public numit în funcție la încheierea raportului de serviciu.

Secțiunea 15 Măsuri de protecție socială

Art. 54.

(1) Angajatorul va proceda la schimbarea locului de muncă, pe o perioada limitată sau nelimitată de timp, salariaților afectați de boala sau accidente, la recomandarea expresa a medicului de medicina a muncii, în funcție de posibilitatea instituției.

(2)Angajatorul are obligația să asigure protecția funcționarilor publici împotriva amenințărilor, calomniilor si violentelor, cărora le-ar putea fi victime în exercitarea funcției sau in legătură cu aceasta, prin organele de ordine publica, precum si prin asistenta juridica asigurata de catre consilierii juridici ai instituției, în mod gratuit.

Art. 55.

(1) în cazul accidentelor survenite în procesul muncii sau în legătură cu munca, angajatorul este obligat să ia următoarele măsuri:

a)să consemneze datele cercetării accidentului de muncă într-un proces-verbal, care să prevadă cauzele, împrejurările, normele de protecție a muncii care nu au fost respectate, persoanele răspunzătoare de aceste nerespectări, sancțiunile aplicate, măsurile ce trebuie luate pentru prevenirea altor accidente și înregistrarea accidentului;

b)înregistrarea accidentului de muncă, făcută prin procesul-verbal, se comunică Inspectoratului Teritorial de Muncă Sibiu.

(2)în cazul bolilor profesionale survenite ca urmare a factorilor nocivi fizici, chimici sau biologici caracteristici locului de muncă, precum și ca urmare a suprasolicitării diferitelor organe sau sisteme în procesul de muncă, angajatorul este obligat să comunice organizațiilor sindicale din unitate, afiliate organizațiilor sindicale semnatare ale prezentului acord colectiv de muncă, inspectoratelor teritoriale de muncă și direcțiilor de sănătate publică județene apariția acestor boli.

(3)Persoanele care au contactat o boală profesională vor fi redistribuite în alte locuri de muncă cu avizul medicului de medicina muncii.

Art. 56.

Raportul de serviciu nu poate fi desfăcut din motive neimputabile funcționarului public pe perioada efectuării concediului de creștere a copilului și nici în primele 6 luni de la reluarea activității potrivit O.U.G 96/2003 art. 21 alin. 1 lit. d) și alin. (2) privind protecția maternității la locul de muncă.

Art. 57. Pentru asigurarea respectării demnității tuturor salariaților, prin regulamentul intern la nivel de instituție se stabilesc prevederi exprese de prevenire și combatere a situațiilor de violență și hărțuire sexuală la locul de muncă.

Secțiunea 16 Respectarea principiului nediscriminării

Art. 58.

(1) în cadrul relațiilor de muncă funcționează principiul egalității de tratament față de toți salariații.

(2)Este interzisă orice discriminare bazată pe criterii de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenență națională, rasă, culoare, etnice, religie, opinie politică, orientare socială, handicap, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală. 

(3) Constituie discriminare directă actele și faptele de excludere, deosebire, restricție sau preferință, întemeiate pe unul sau mai multe dintre criteriile prevăzute la alin. (2), care au ca scop sau ca efect neacordarea, restrângerea ori înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării drepturilor prevăzute în legislația muncii.

(4)Constituie discriminare indirectă actele și faptele întemeiate în mod aparent pe alte criterii decât cele prevăzute la alin. (2), dar care produc efectele unei discriminări directe.

Art. 59.

Comunicarea drepturilor privind respectarea egalității de șanse și de tratament

Angajatorul este obligat să informeze permanent funcționarii publici, inclusiv prin afișare în locuri vizibile, cu privire la drepturile pe care aceștia le au în ceea ce privește respectarea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați în relațiile de muncă.

Art. 60.

Atribuțiile reprezentanților salariaților sau ale reprezentanților organizației sindicale cu privire la discriminarea pe baza criteriului de sex

(1)Reprezentanților salariaților sau ale reprezentanților organizației sindicale cu atribuții pentru asigurarea respectării egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați la locul de muncă, primesc de la persoanele care se consideră discriminate pe baza criteriului de sex, sesizări/reclamații, aplică procedurile de soluționare a acestora și solicită angajatorului rezolvarea cererilor angajaților, în conformitate cu Legea 202/2002 așa cum a fost modificată, completată și republicată.

(2)Opinia reprezentanților salariaților sau a reprezentanților organizației sindicale cu atribuții pentru asigurarea respectării egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați la locul de munca, se menționează în mod obligatoriu.

(3)Constituie victimizare și se sancționează contravențional conform OG nr. 137/2000, orice tratament advers venit ca reacție la o plângere sau acțiune în justiție cu privire la încălcarea principiului tratamentului egal și al nediscriminării.

(4)Prevederile OG nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare nu pot fi interpretate în sensul restrângerii dreptului la libera exprimare, a dreptului la opinie și a dreptului la informație.

(5)Măsurile luate de autoritățile publice sau de persoanele juridice de drept privat în favoarea unei persoane, unui grup de persoane sau a unei comunități, vizând asigurarea dezvoltării lor firești și realizarea efectivă a egalității de șanse a acestora în raport cu celelalte persoane, grupuri de persoane sau comunități, precum și măsurile pozitive ce vizează protecția grupurilor defavorizate, nu constituie discriminare în sensul OG nr. 137/2000.

(6)Eliminarea tuturor formelor de discriminare se realizează prin:

a)prevenirea oricăror fapte de discriminare, prin instituirea unor măsuri speciale, inclusiv a unor acțiuni afirmative, în vederea protecției persoanelor defavorizate care nu se bucură de egalitatea șanselor;

b)mediere prin soluționarea pe cale amiabilă a conflictelor apărute în urma săvârșirii unor acte/fapte de discriminare;

c)sancționarea comportamentului discriminatoriu prevăzut în dispozițiile alin. (1 )-(4).

(7)Comportamentul discriminatoriu prevăzut la alin. (l)-(4) atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală după caz, în condițiile legii.

Secțiunea 17 Egalitatea de șanse și tratament

Art. 61.

D.G.A.S.P.C. Sibiu asigură egalitatea de șanse și de tratament între angajați, femei și bărbați în cadrul relațiilor de muncă de orice fel.

Art. 62.

Prin egalitate de șanse și de tratament între femei și bărbați se înțelege luarea în considerare a capacităților, nevoilor și aspirațiilor diferite ale persoanelor de sex masculin și, respectiv, feminin și tratamentul egal al acestora.

Art. 63

Toți angajații au acces nediscriminatoriu la:

a)alegerea ori exercitarea liberă a unei profesii sau activități;

b)angajare în toate posturile sau locurile de muncă vacante și la toate nivelurile ierarhiei profesionale;

c)venituri egale pentru munca de valoare egală;

d)informare și consiliere profesională, programe de inițiere, calificare, perfecționare, specializare și recalificare profesională;

e)promovare la orice nivel ierarhic și profesional;

f)condiții de muncă ce respectă normele de sănătate și securitate în muncă, conform prevederilor legislației în vigoare;

g)beneficii, altele decât cele de natură salarială, precum și la sistemele publice și private de securitate socială;

h)organizații patronale, sindicale și organisme profesionale, precum și la beneficiile acordate de acestea;

i)prestații și servicii sociale, acordate în conformitate cu legislația în vigoare.

Art. 64.

(1) Constituie discriminare orice acțiunea directă sau indirect prin care unele persoane sunt' tratate diferit sau lipsite de anumite drepturi în mod nejustificat, pe baza unor considerente neîntemeiate legate de : sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenență națională, rasă, culoare, etnie, religie, opțiune politică, origine socială, handicap, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală, avere este interzisă.

(2) Constituie hărțuire a unei persoane orice comportament intenționat, care amenință sau deranjează insistent profitând de starea de inferioritate în care aceasta se află sau în care este adusă prin diferite mijloace, în scopul

a)obținerii unor foloase sau avantaje sexuale

b)de a crea la locul de muncă o atmosfera de intimidare, de ostilitate sau de descurajare pentru persoana afectată;

c)de a influența negativ situația persoanei angajate în ceea ce privește promovarea profesională, remunerația sau veniturile de orice natura ori accesul la formarea și perfecționarea profesională,

Art. 65

în cadrul D.G.A.S.P.C. Sibiu este interzisă orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex:

a)este interzis ca deciziile privind o persoană sa fie afectate de acceptarea sau respingerea de către persoana în cauza a unui comportament ce ține de hărțuirea sau de hărțuirea sexuală a acesteia.

b)este interzisă discriminarea prin utilizarea a unor practici care dezavantajează persoanele de un anumit sex, în legătura cu relațiile de muncă.

c)maternitatea nu poate constitui un motiv de discriminare. Orice tratament mai puțin favorabil aplicat unei femei legat de sarcina sau de concediul de maternitate constituie discriminare în conform prevederilor Legii 202/2002 privind egalitatea de șanse și tratament între femei și bărbați

d)este interzis să i se solicite unei candidate, în vederea angajării, să prezinte un test de graviditate și/sau să semneze un angajament ca nu va rămâne însărcinată sau ca nu va naște pe durata de valabilitate a contractului individual de munca.

Art. 66.

Nu sunt considerate discriminări:

a)măsurile speciale prevăzute de lege pentru protecția maternității, nașterii și alăptării;

b)acțiunile pozitive pentru protecția anumitor categorii de femei sau bărbați;

c) o diferența de tratament bazată pe o caracteristica de sex, când datorită naturii activităților profesionale specifice avute în vedere sau a cadrului în care acestea se desfășoară, constituie o cerință profesională autentică și determinantă atât timp cat obiectivul e legitim și cerința proporțională.

CAPITOLUL VI ANGAJAREA ȘI ÎNCADRAREA FUNCȚIONARILOR PUBLICI

Art, 67.

(1) Angajarea și încadrarea funcționarilor publici se face cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetățeanului, numai pe criteriul aptitudinilor si competentei profesionale, fără discriminări pe criterii de naționalitate, sex, convingeri politice, religioase, de orientare sexuala, etc., pe baza de concurs, în condițiile legii.

(2) Poate fi funcționar public angajat al D.G.A.S.P.C. Sibiu persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a)are cetățenia română și domiciliul în România

b)cunoaște limba romana, scris si vorbit

c)are vârsta de minimum 18 ani împliniți

d)are capacitate deplina de exercițiu

e)are o stare de sănătate corespunzătoare funcției publice pentru care candidează, atestata pe baza de examen medical de specialitate

f)îndeplinește condițiile de studii prevăzute de lege pentru funcția publica

g)îndeplinește condițiile specifice pentru ocuparea funcției publice

h)nu a fost condamnata pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanitarii, contra statului sau contra autoritarii, de serviciu sau in legătură cu serviciul, care împiedica înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incompatibila cu exercitarea funcției publice, cu excepția situației in care a intervenit reabilitarea

i)nu a fost destituita dintr-o funcție publica in ultimii 7 ani

j)nu a desfășurat activitate de politie politica, astfel cum este definita prin lege.

Art. 68.

Modificarea și încetarea raportului de serviciu se face în conformitate cu legea.

Art. 69.

Selectarea funcționarilor publici, numirea în funcții și în funcții de conducere, evaluarea și avansarea lor se vor face conform Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicata, precum și a altor acte normative în vigoare.

CAPITOLUL VII CARIERA FUNCȚIONARILOR PUBLICI

Art. 70.

(1) Funcționarii publici beneficiază de dreptul de a promova în cariera.

(2)Pot participa la examenul de promovare în gradul profesional imediat superior celui deținut, funcționarii publici care îndeplinesc condițiile prevăzute de Statutul funcționarilor publici.

(3)în urma dobândirii unei diplome de studii de nivel superior în specialitatea în care își desfășoară activitatea, funcționarii publici de execuție au dreptul de a participa la concursul organizat pentru ocuparea unei funcții publice într-o clasă superioară celei în care sunt încadrați, în condițiile legii.

Art. 71.

(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici se face anual, pe baza criteriilor de performanță stabilite de Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

(2)Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici se realizează prin raportarea criteriilor de performanță la gradul de îndeplinire a obiectivelor individuale prevăzute pentru perioada evaluată.

(3)în urma evaluării performanțelor profesionale individuale, funcționarului public i se acordă unul dintre următoarele calificative: „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător”, „nesatisfăcător”.

(4)Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarului public de execuție se realizează de către conducătorul compartimentului în care acesta își desfășoară activitatea.

(5)Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarului public de conducere se realizează de către funcționarul public ierarhic superior.

Art. 72.

(1) Procedura de evaluare se realizează în următoarele etape:

a)completarea raportului de evaluare de către evaluator;

b)interviu;

c)contrasemnarea raportului de evaluare de către conducătorul ierarhic superior al evaluatorului.

(2) Funcționarii publici nemulțumiți de rezultatul evaluării pot să-1 conteste conducătorului instituției sau după caz, instanței de contencios administrativ.

CAPITOLUL VIII SANCȚIUNILE DISCIPLINARE ȘI RĂSPUNDEREA FUNCȚIONARILOR PUBLICI

Art. 73.

(1) încălcarea cu vinovăție de către funcționarii publici, indiferent de funcția pe care o ocupă, a obligațiilor lor de serviciu, inclusiv a normelor de conduită, constituie abatere disciplinară și se sancționează în concordanță cu prevederile acestui acord colectiv și ale legii.

(2)Abaterile disciplinare și sancțiunile disciplinare aplicabile funcționarilor publici sunt cele prevăzute de Legea nr. 188/199, de Regulamentul intern precum și de alte acte specifice.

(3)Următoarele fapte, a căror enumerare nu este limitativă, săvârșite de funcționarii publici, constituie abateri disciplinare și atrag răspunderea disciplinară:

a)întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor

b)neglijența repetată în rezolvarea lucrărilor

c)absențe nemotivate de la serviciu

d)nerespectarea în mod repetat a programului de lucru

e)intervențiile sau stăruințele pentru soluționarea unor cereri în afara cadrului legal

f)nerespectarea secretului profesional sau a confidențialității lucrărilor care au acest caracter

g)manifestări care aduc atingere prestigiului DGASPC

h)desfășurarea în timpul programului de lucru a unor activități cu caracter politic

i)refuzul de a îndeplini sarcinile și atribuțiile de serviciu

j)încălcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilități și interdicții stabilite prin lege pentru funcționarii publici

k)încălcarea sau nerespectarea normelor de conduită prevăzute de Codul de conduită al funcționarilor publici

j)alte fapte prevăzute ca abateri disciplinare în actele normative din domeniul funcției publice și funcționarilor publici.

(4)Sancțiunile disciplinare sunt:

a)mustrare scrisă

b)diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la 3 luni

c)suspendarea dreptului de avansare în gradele de salarizare sau, după caz, de promovare în funcția publică pe o perioadă de la 1 la 3 ani

d)retrogradarea în treptele de salarizare sau retrogradarea în funcția publică pe o perioadă de până la un an

e)destituirea din funcția publică

f)desfacerea/ încetarea raportului de muncă în cazul în care angajatul se prezintă la serviciu sub influența alcoolului și/sau să consume băuturi alcoolice în timpul programului de lucru

(5)La individualizarea sancțiunii disciplinare se va ține seama de cauzele și gravitatea abaterii disciplinare, împrejurările în care aceasta a fost săvârșită, gradul de vinovăție și consecințele abaterii, comportarea generală în timpul serviciului a funcționarului public, precum și de existența în antecedentele acestuia a altor sancțiuni disciplinare care nu au fost radiate în condițiile prezentei legi.

(4)Sancțiunile disciplinare se aplică în termen de cel mult 1 an de la data sesizării comisiei de disciplină cu privire la săvârșirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 2 ani de la data săvârșirii abaterii disciplinare.

Art. 74.

(1) Pentru analizarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare și propunerea sancțiunii disciplinare aplicabile funcționarilor publici, se constituie comisii de disciplină.

(2)Cu excepția sancțiunii disciplinare prevăzute la art. 65 alin. (4) lit. a) (mustrarea scrisă), sancțiunile disciplinare nu pot fi aplicate decât după cercetarea prealabilă a faptei imputate și după audierea funcționarului public de către comisia de disciplină, în conformitate cu H.G. nr. 1344/2007. Audierea funcționarului public trebuie consemnată în scris, sub sancțiunea nulității. Refuzul funcționarului public de a se prezenta la audieri sau de a semna o declarație privitoare la abaterile disciplinare care i se impută se consemnează într-un proces-verbal.

(3)în fața comisiei de disciplină sau a altor organe similare, avertizorii beneficiază de protecție conform prevederilor Legii nr. 571/2004 privind protecția, persoanelor din autoritățile publice, instituțiile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii.

(4)Pe baza concluziilor majorității membrilor comisiei de disciplină, se întocmește un raport cu privire la cauza care a fost sesizată, prin care se propune fie sancțiunea disciplinară aplicabilă, în cazul în care s-a dovedit săvârșirea abaterii disciplinare de către funcționarul public, fie clasarea cauzei, atunci când nu se confirmă săvârșirea unei abateri disciplinare.

(5)Dispoziția de sancționare se emite în termen de cel mult 10 zile calendaristice de către directorul general al DGASPC Sibiu, pe baza propunerii cuprinse în raportul comisiei de disciplină, și se comunică funcționarului public sancționat, în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii.

(6)Funcționarul public nemulțumit de sancțiunea disciplinară aplicată se poate adresa instanței de contencios administrativ, în condițiile legii, solicitând anularea sau modificarea dispoziției de sancționare.

Art. 75.

(1) Sancțiunile disciplinare aplicate funcționarilor publici se radiază de drept, după cum urmează:

a)în termen de 6 luni de la aplicare, dacă funcționarul public a fost sancționat cu mustrare scrisă

b)în termen de 1 an de la expirarea termenului pentru care au fost aplicate, pentru sancțiunile prevăzute la art. 67 lit. b), c), d) din statul funcționarilor publici

c)în termen de 7 ani de la aplicare, pentru destituirea din funcția publică

(2) Dispozițiile prezentului capitol se completează cu prevederile Legii nr. 188/1999 -statutul funcționarului public, republicată, și cu ale HG nr. 1344/2007 privind normele de organizare și funcționare a comisiilor de disciplină.

CAPITOLUL IX RĂSPUNDEREA FUNCȚIONARILOR PUBLICI

Art. 76.

încălcarea de către funcționarii publici cu vinovăție a îndatoririlor de serviciu atrage răspunderea disciplinară, contravențională, civilă sau penală, după caz.

Art. 77.

(1) Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim se poate adresa instanței judecătorești, în condițiile legii, împotriva DGASPC Sibiu încălțate de emitent al actului sau care a refuzat să rezolve cererea referitoare la un drept subiectiv sau la un interes legitim.

(2)în cazul în care acțiunea se admite și se constată vinovăția funcționarului public, persoana respectivă va fi obligată la plata daunelor, solidar cu DGASPC Sibiu.

(3)Răspunderea juridică a funcționarului public nu se poate angaja dacă acesta a respectat prevederile legale și procedurile administrative aplicabile în cadrul DGASPC Sibiu.

Art. 78 .

(1) în cazul în care fapta funcționarului public a fost sesizată ca abatere disciplinară și ca infracțiune, procedura angajării răspunderii disciplinare se suspendă până la dispunerea neînceperii urmăririi penale, scoaterii de sub urmărire penală ori încetării urmăririi penale sau până la data la care instanța judecătorească dispune achitarea sau încetarea procesului penal.

(2) Pe perioada cercetării administrative, în situația în care funcționarul public care a săvârșit o abatere disciplinară poate influența cercetarea administrativă, directorul general al DGASPC Sibiu are obligația de a interzice accesul acestuia la documentele care pot influența cercetarea sau, după caz, de a dispune mutarea temporară a funcționarului public în cadrul altui compartiment sau altei structuri din cadrul DGASPC Sibiu.

Art. 79.

(1) Răspunderea contravențională a funcționarilor publici se angajează în cazul în care aceștia au săvârșit o contravenție în timpul și în legătură cu sarcinile de serviciu.

(2) împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii, funcționarul public se poate adresa cu plângere la Judecătoria Sibiu.

Art. 80.

Răspunderea civilă a funcționarului public se angajează:

a)pentru pagubele produse cu vinovăție patrimoniului DGASPC Sibiu

b)pentru nerestituirea în termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;

c)pentru daunele plătite de DGASPC Sibiu în calitate de comitent, unor terțe persoane, în temeiul unei hotărâri judecătorești definitive.

Art. 81.

(1) Răspunderea funcționarului public pentru infracțiunile săvârșite în timpul serviciului sau în legătură cu atribuțiile funcției publice pe care o ocupă se angajează potrivit legii penale. 

(2)în cazul în care funcționarul public este trimis în judecată pentru săvârșirea unei infracțiuni de natura celor prevăzute la art. 54 lit. h) din Legea nr. 188/1999, directorul general al DGASPC Sibiu va dispune suspendarea funcționarului public din funcția publică pe care o deține.

(3)Dacă instanța judecătorească dispune achitarea sau încetarea procesului penal, suspendarea din funcția publică încetează, iar funcționarul public respectiv își va relua activitatea în funcția publică deținută anterior și îi vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei de suspendare.

(4)De la momentul începerii urmăririi penale, în situația în care funcționarul public poate influența cercetarea, directorul general al DGASPC Sibiu are obligația să dispună mutarea temporară a funcționarului public în cadrul altui compartiment sau altei structuri din cadrul DGASPC Sibiu.

Art. 82.

Reprezentanții salariaților și salariații recunosc dreptul directorului general DGASPC Sibiu de a stabili, în condițiile legii, răspunderea disciplinară sau patrimonială a salariaților care se fac vinovați de încălcarea normelor de disciplină a muncii sau care aduc prejudicii DGASPC Sibiu.

CAPITOLUL X DISPOZIȚII FINALE

Art. 83.

(1) Aplicarea prevederilor acordului colectiv de muncă încheiat este obligatorie cu condiția respectării prevederilor legale în vigoare și condiționat de încadrarea în bugetul aprobat.

(2)D.G.A.S.P.C. Sibiu va întreprinde demersuri susținute pentru a asigura fondurile necesare înainte de adoptarea bugetului precum și în vederea modificării ulterioare a acestuia.

(3)Nerespectarea clauzelor cuprinse în textul prezentului acord colectiv de muncă atrage răspunderea, potrivit legii.

Art. 84.

(1) Părțile se obligă ca în perioada de aplicare a prezentului acord colectiv de muncă să nu promoveze și să nu susțină proiecte de acte normative a căror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din acordul colectiv de muncă.

(2) Părțile vor susține de comun acord drepturile prevăzute în acordul colectiv de muncă pentru care sunt prevăzute reglementări legale suplimentar.

Art. 85.

Prezentul acord colectiv de muncă se înregistrează la sediul D.G.A.S.P.C. Sibiu, devine public prin afișare la sediul instituției și pe pagina de internet a acesteia și produce efecte față de funcționarii publici angajați ai instituției indiferent de data angajării, pe o perioadă de 1 an calendaristic de la data înregistrării la registratura D.G.A.S.P.C. Sibiu.

Art. 86.

Prezentul acord colectiv de muncă a fost încheiat astăzi 13.06.2019, în 3 (trei) exemplare originale, conține un număr de 20 pagini numerotate și ștampilate de către părțile semnatare și intră în vigoare la data de 14.06.2019.

PĂRȚILE SEMNATARE ALE ACORDULUI COLECTIV DE MUNCĂ ÎNCHEIAT LA

NIVELUL D.G.A.S.P.C. SIBIU/PENTRU ANUL 2019

REPREZENTANȚII ANGAJATORULUI

Direcția Generala de Asistență Socială și Protecția Copilului Sibiu prin

Director General

LAURA CAMELIA VÎLSAN

Director General Adjunct

CODRUTA EUGENIA COSMA

Director General Adjunct MARIA ALBINARU 

REPREZENTANȚII FUNCȚIONARILOR PUBLICI

Federația PUBLISIND reprezentată prij POPA COSMIN, președinte S.L.A.S. Sibiu

Federația PUBLISIND reprezentată prij MĂRDĂSAN CRISTIAN consilier proleme legislația muncii S.L.A.S. Sibiu

Federația PUBLISIND reprezentată prin Mărdăș muncii S.L.A.S. Sibiu

Reprezentantul funcționarilor publici D.G.A.S.P.C. Sibiu, doamna Popa Maria

Reprezentantul funcționarilor publici D.G.A.S.P.C. Sibiu, domnul loniță Constantin

ACORD COLECTIV DE MUNCA la nivelul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sibiu pentru anul 2019 - 2019

Data de începere: → 2019-05-30
Data de încheiere: → Nespecificat
Denumire industrie: → Administraţie publică, poliţie, grupuri de interese
Sector public/privat: → în sectorul public
Încheiat de către:
Nume societate: → 
Nume sindicat: → 

FORMARE

Programe de formare: → Da
Ucenicii: → Nu
Contribuţia angajatorului la fondul de formare pentru angajaţi: → Da

BOLI ŞI INFIRMITATE

Dispoziţii cu privire la revenirea la locul de muncă după boală pe termen lung, ex. tratament pentru cancer: → Nu
Concediu plătit pentru ciclul menstrual: → Nu
Plată în caz de invaliditate ca urmare a accidentelor de muncă: → Nu

SĂNĂTATE ŞI SIGURANŢĂ ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ

Asistenţă medicală stabilită: → Nu
Asistenţă medicală pentru rude stabilită: → Nu
Contribuţie la asigurările de sănătate stabilită: → Nu
Asigurare medicală pentru rude stabilită: → Nu
Politică pentru sănătate şi securitate stabilită: → Da
Formare pentru sănătate şi securitate stabilită: → Da
Îmbrăcăminte de protecţie stabilită: → Da
Vizite medicale sau consultaţii regulate sau anuale suportate de către angajator: → Da
Monitorizarea solicitării musculo-scheletale la staţiile de lucru, riscuri profesionale şi/sau relaţia dintre muncă şi sănătate: → No clear provision
Ajutor pentru înmormântare: → Nu

DISPOZIŢII PRIVIND MUNCA ŞI FAMILIA

Siguranţa locului de muncă după concediul de maternitate: → 
Interzicerea discriminării legate de maternitate: → 
Interzicerea supunerii salariatelor gravide sau care alăptează la munci periculoase sau nesănatoase: → Da
Evaluarea riscurilor la locul de muncă privind securitatea şi sănătatea femeilor gravide sau care alăptează: → Da
Disponibilitatea alternativelor la locurile de muncă periculoase sau nesănătoase pentru salariatele gravide sau care alăptează: → Nu
Dispensă pentru consultaţii prenatale: → Da
Interzicerea screeningului pentru sarcină înainte de reglementarea lucrătorilor non-standard: → 
Interzicerea screeningului pentru sarcină înainte de promovare: → Da
Facilităţi pentru mamele care alăptează: → Nu
Facilităţi oferite de angajator pentru îngrijirea copiilor: → Nu
Facilităţi subvenţionate de angajator pentru îngrijirea copiilor: → Nu
Şcolarizare/subvenţii monetare pentru educaţia copiilor: → Nu
Durata concediului în zile, în cazul decesului unei rude: → 3 zile

ASPECTE LEGATE DE EGALITATEA DINTRE FEMEI ŞI BĂRBAŢI

Remunerare egală pentru muncă de valoare egală: → Da
Referire specială la gen pentru plată egală: → Da
Clauze ale discriminării la locul de muncă: → Da
Şanse egale pentru promovarea în rândul femeilor: → Da
Şanse egale pentru formare şi recalificare în rândul femeilor: → Da
Ofiţer din partea sindicatului pentru egalitatea dintre femei şi bărbaţi la locul de muncă: → Nu
Clauze privind hărţuirea sexuală la locul de muncă: → Nu
Clauze privind violenţa la locul de muncă: → Nu
Concediu special pentru angajaţii supuşi violenţei domestice sau în cuplu: → Nu
Sprijin pentru femeile angajate cu handicap: → Nu
Monitorizarea egalităţii între femei şi bărbaţi: → Nu

CONTRACTE DE MUNCĂ

Angajaţii cu fracţiune de normă excluşi de la orice dispoziţie: → Nu
Dispoziţii cu privire la angajaţii cu timp parţial: → Nu
Ucenicii excluşi de la orice dispoziţie: → Nu
Minijoburi/locuri de muncă pentru studenţi excluse din orice dispoziţie: → Nu

ORE DE LUCRU, PROGRAME ŞI SĂRBĂTORI

Ore de lucru per zi: → 8.0
Ore de lucru per săptămână: → 40.0
Zile de lucru per săptămână: → 5.0
Concediu anual plătit: → 21.0 zile
Concediu anual plătit: → 4.0 săptămâni
Perioadă de repaus de cel puţin o zi pe săptămână stabilită: → Da
Concediu plătit pentru activităţi de sindicat: → 3.0 zile
Dispoziţii privind regimul de lucru flexibil: → Da

SALARII

Salarii determinate prin intermediul grilei de salarizare: → No
Dispoziţie ca salariile minime stabilite de guvern să fie respectate obligatoriu: → Da
Ajustare pentru creşterea costurilor de trai: → 

Primă pentru orele suplimentare de lucru

Spor de vechime

Spor de vechime după: → 5 ani de vechime

Tichete de masă

Alocaţii pentru hrană furnizate: → Nu
Asistenţă juridică gratuită: → Nu
Loading...