ACORD COLECTIV privind raporturile de serviciu în Institutul Național de Statistică pe anul 2019

Statistică

înregistrat la Institutul Național de Statistică cu nr 2755/TA/ 05/07/2019 în temeiul drepturilor garantate de Constituția României, republicată;

Și în conformitate cu dispozițiile legale prevăzute de:

-art. 72 și 117 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

-Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

-Legea nr. 62/2011 - Legea dialogului social, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

-Cap. III - Acorduri Colective din Hotărârea Guvernului nr.833/2007 privind normele de organizare și funcționare a comisiilor paritare și încheierea acordurilor colective, cu modificările și completările ulterioare;

-Legea 319/2006 - Legea securității și sănătății în muncă, cu modificările și completările ulterioare;

-Hotărârea Guvernului nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare;

-Hotărârea Guvernului nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare;

-Hotărârea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariaților din administrația publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitățile bugetare, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

-Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare;

-Art. 1350 din Legea nr. 287/2009, republicată și actualizată, privind Noul Cod Civil.

se încheie prezentul Acord colectiv privind raporturile de serviciu în Institutul Național de Statistică pe anul 2019 între următoarele părți:

1.Institutul Național de Statistică în calitate de angajator, denumit în continuare I.N.Ș., cu sediul în București. B-dul Libertății nr, 16, Sector 5 reprezentat prin domnul președinte Tudorel ANDREI, numit prin Decizia Primului - Ministru, nr. 59/18.01.2013

Și

2.Sindicatul din Institutul Național de Statistică București, denumit în continuare S.I.N.S.B., cu sediul în București, B-dul Libertății nr. 16, sect. 5. având reprezentativitate la nivelul I.N.S. în baza sentinței civile nr. 8280/13.11.2015, definitivă prin Decizia civilă nr. 2190 A/27.05.2016. ambele pronunțate în Dosarul nr. 10752/302/2015, reprezentat legal prin domnul președinte Dan Laurențiu Iliescu.

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

Art. 1 -

(1) Părțile semnatare recunosc și acceptă pe deplin că sunt egale și libere în negocierea acordului colectiv, unic la nivelul I.N.S. - denumit în continuare Acord - și se obligă să respecte în totalitate prevederile acestuia, în condițiile legislației aplicabile.

(2)I.N.S, ca angajator,: recunoaște libera exercitare a dreptului sindical, precum și libertatea de opinie a fiecărui funcționar public, conform reglementărilor legale în vigoare.

(3)Prezentul Acord, potrivit prevederilor art. 72 alin.(l) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cuprinde dispoziții referitoare la:

a)constituirea și folosirea fondurilor destinate îmbunătățirii condițiilor Ia locul de muncă;

b)sănătatea și securitatea în muncă;

e) programul zilnic de lucru;

d)perfecționarea profesională;

e)alte măsuri decât cele prevăzute de lege, referitoare la protecția celor aleși în organele de conducere ale organizațiilor sindicale.

(4)In situația în care intervin reglementări legale mai favorabile funcționarilor publici, prevederile prezentului Acord vor fi adaptate la acestea prin act adițional.

Art. 2 -

Clauzele prezentului Acord produc efetue asupra tuturor funcționarilor publici din cadrul I.N.S.

Art. 3 -

(1) Prezentul Acord se încheie până lá închiderea exercițiului bugetar pentru anul 2019, poate fi modificat și/sau completat cu acte adiționale ca urmare a acordului de voință al părților, în condițiile legii, și produce efecte de la data înregistrării la I.N.S.

(2)Orice modificare a conținutului prezentului Acord se face doar prin act adițional cu consimțământul ambelor părți și se aduce la cunoștință persoanelor interesate și publicului, în termen de 15 zile calendaristice de la data modificării, eu respectarea procedurii prevăzute la art. 27 alin. (4) din H.G. nr. 833/2007, cu modificările și completările ulterioare.

(3)Orice solicitare de modificare a prezentului Acord vă fi formulată în scris și va fi depusă la sediul celeilalte părți cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de data propusă pentru negocierea acesteia de către părți.

(4)Modificările aduse acordului produc aceleași efecte ca și acordul, de la data înregistrării la sediul I.N.S,

(5)La cererea S.I.N.S.B.. cu cel puțin 5 zile înaintea datei începerii negocierilor pentru modificarea prezentului Acord, I.N.S. va furniza. în condițiile legii, informațiile necesare în acest sens.

(6)Executarea Acordului este obligatorie pentru ambele părți. Neîndeplinirea obligațiilor asumate atrage răspunderea juridică a părților care se fac vinovate de aceasta.

(7)La negocierea, încheierea sau modificarea acordului colectiv, oricare dintre părți, poate fi asistată de terți, conform propriilor opțiuni, sub condiția semnării de către terța parte a unui angajament de confidențialitate.

(8)I.N.S. va asigura intrarea în instituție, în conformitate cu Regulamentul intern, a eventualilor terți care, conform opțiunii S.I.N.S.B. îl pot asista, potrivit art. 28 alin. (4) din H.G. ier. 833/2007, cu modificările și completările ulterioare.

(9)Indiferent de schimbările survenite în ceea ce privește conducerea managerială a I.N.S. și/sau conducerea S.I.N.S.B,, în toate situațiile de reorganizare a celor două persoane juridice, drepturile și obligațiile prevăzute în prezentul Acord se transmit noilor subiecți de drept rezultați din aceste operațiuni juridice, cu excepția cazului în care legea prevede altfel.

Art. 4 -

Prezentul Acord se aduce la cunoștința publicului dih oficiu, prin afișare la sediul I.N.S. , în locurile special amenajate în acest scop, și pe pagina de internet a I.N.S, prin publicarea lui la secțiunea dedicată informațiilor de interes public.

Art. 5 -

(1) Interpretarea clauzelor prezentului Acord se face prin consens. în limitele legilor aplicabile în speță.

(2)Dacă nu se realizează consensul, oricare dintre părți se poate adresa instanței judecătorești competente.

(3)împuterniciții organelor de conducere ale I.N.S., precum și ai S.I.N.S.B. vor verifica, la sesizarea uneia dintre părți, modul în care sunt respectate prevederile prezentului Acord.

Art. 6 -

Prezentul Acord poate fi suspendat/poate înceta, respectiv este suspendat sau încetează, în cazurile prevăzute de art. 29 și 30 din H.G. nr. 833/2007, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 7 -

(1) I.N.S. poate consulta S.I.N.S.B. în toate cazurile în care inițiază proiecte de acte normative, cu incidență asupra prevederilor prezentului Acord.

(2) în cazul în care LN.S. se reorganizează, conducerea LN.S. va informa și consulta sindicatul în condițiile prevăzute de lege pentru a se asigura o protecție corespunzătoare a funcționarilor publici.

(3)La cererea S.I.N.S.B. și eii acordul scris al membrilor acestuia, LN.S. - în calitate de angajator - va reține și va vira S.LN.S.B. cotizația de sindicat pe statele lunare de plată.

S.l.N.S.B. va comunica în scris LN.S., ori de câte ori va fi necesar, schimbările survenite în numărul de membri și în componența nominală a acestora.

Art 8 -

(1) Funcționarii publici au obligația de a îndeplini în mod corespunzător toate sarcinile de serviciu, de a respecta dispozițiile superiorilor ierarhici și disciplina la locul de muncă, potrivit atât clauzelor prezentului Acord, cât și ale fișei postului și ale Regulamentului intern,

(2) Funcționarii publici cu funcții de conducere asigură repartizarea echitabilă a sarcinilor funcționarilor din subordine prin fișa postului, în funcție de pregătirea profesională a acestora și de complexitatea lucrărilor.

Art. 9 -

Funcționarii publici au dreptul de a susține eon curs/examen de promovare în grad profesional/funcție/clasă, potrivit legii.

CAPITOLUL II CONSTITUIREA Șl FOLOSIREA FONDURILOR DESTINATE ÎMBUNĂTĂȚIRII

CONDIȚIILOR LA LOCUL DE MUNCĂ

Art. 10 -

(1) Părțile semnatare se obligă să depună toate eforturile pentru aplicarea riguroasă a sistemului insti tuți on aii zat prin legislația în vigoare, în vederea menținerii în permanență a unui climat de muncă corespunzător permanente a condițiilor de muncă.

(2)LN.S. va depune toate diligentele necesare pentru ca în proiectul de buget sa fie prevăzute fonduri destinate menținerii și/satt îmbunătățirii condițiilor la locul de muncă.

(3)Informațiile cu privire la fondurile alocate în condițiile alin. (2), precum și eventualele modificări vor fi comunicate S.I.N.S.B., la solicitarea acestuia.

Art. 11 -

LN.S. va comunica la solicitarea S.I.N.S.B., modul de folosire a fondurilor destinate menținerii Condițiilor la locul de muncă, potrivit legii.

Art. 12 -

(1) LN.S. împreună cu reprezentanții S.I.N.S.B., în cadrul unei comisii mixte, pot face o evaluare semestrială a condițiilor de munca, cu scopul de a stabili măsurile de îmbunătățire a condițiilor de muncă, precum și modul de cheltuire a fondurilor destinate îmbunătățirii condițiilor la locui de muncă.

(2)Comisia mixtă este formată din reprezentanți ai conducerii LN.S. și ai S.I.N.S.B., constituită paritar.

Art. 13 -

Părțile semnatare vor întreprinde demersuri în. vederea respectării tuturor drepturilor reglementate prin actele normative în vigoare cu privire la condițiile de muncă, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate.

Art. 14 -

Părțile convin să facă eforturi în promovarea unui climat normal de muncă la nivelul I.N.S.. cu respectarea prevederilor legale și ale prezentului Acord.

CAPITOLUL III SĂNĂTATEA Șl SECURITATEA ÎN MUNCĂ

Art. 15 -

(1) Părțile se obligă sa depună eforturile necesare pentru instituționalizarea unui sistem organizat având drept scop îmbunătățirea continuă a condițiilor de muncă.

(2)La stabilirea măsurilor vizând condițiile de muncă, părțile implicate vor ține seama de următoarele principii de bază;

a)măsurile prevăzute să vizeze ameliorarea condițiilor de muncăț

b)în elaborarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă LN.S. se consultă cu S.I.N.S.B. precum și cu Comitetul de sănătate și securitate în muncă.

(3)In vederea realizării obiectivelor prevăzute la aliniatul precedent, părțile vor asigura respectarea măsurilor prevăzute de Legea nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 16 -

(1) In vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute în articolul precedent, I.N.Ș. ca angajator, trebuie să dețină o evaluare a riscurilor pentru securitatea și sănătatea în muncă, care să fie disponibilă spre consultare în condițiile Legii nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare.

(2)Pe baza evaluării prevăzute la aliniatul precedent, I.N.S. întocmește planuri de prevenire și protecție, pentru care vor depune diligentele necesare prevederii resurselor financiare necesare, în condițiile Legii nr.319/2006, cu modificările și completările ulterioare,

Art. 17 -

Activitatea de sănătate și securitate la locul de muncă va fi coordonată de Comitetul de Sănătate și Securitate în Muncă (CSSM), constituit conform art, 183, art. 184 și art. 185 din Legea 53/2003 - Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 18 -

(I) I .M.S. va lua măsurile necesare pentru protejarea securității și sănătății funcționarilor publici, inclusiv pentru activitățile de prevenire a riscurilor profesionale, de informare și pregătire, precum și pentru punerea în aplicare a organizării protecției muncii și mij loacclor necesare acesteia.

(2.) Pentru preîntâmpinarea sau înlăturarea efectelor calamităților sau ale altor cazuri de forță majoră, precum și a situațiilor în care este periclitată sănătatea sau viața unor persoane, fiecare funcționar public, indiferent de funcția sau de postul pe care îl ocupă, are obligația de a participa la toate acțiunile programate în acest domeniu.

Art. 19 -

(1) Locurile de munca pot fi cu condiții normale sau locuri de muncă cu condiții deosebite stabilite potrivit reglementărilor legale în vigoare.

(2)Sunt încadrate în condiții deosebite locurile de muncă stabilite pe baza criteriilor și metodologiei prevăzute de legislația în vigoare la data încadrării acestora.

Art. 20 -

(1) Părțile sunt de acord că nici o măsură de sănătate și securitate a muncii nu este eficientă dacă nu este cunoscută, însușită și aplicată în mod conștient de funcționarii publici.

(2)I.N.S. în calitate de angajator va asigura testarea și perfecționarea profesională a angajaților, cu privire la normele de sănătate și securitate în muncă și situații de urgență.

(3)La angajarea unei persoane, aceasta va fi instruită și testată efectiv cu privire la riscurile pe care le presupune locul de muncă și normele de sănătate și. securitate în muncă, pe care este obligat să le cunoască și să le respecte îil procesul muncii.

(4)Îît cazurile în care în procesul muncii intervin schimbări ce impun aplicarea unor norme noi de sănătate și securitate în muncă, an gaj ații vor fi instruiți în prealabil conform condițiilor prevăzute lá alineatul precedent.

(5)Contravaloarea echipamentului de protecție și a celui de lucru (acolo tinde situația o impune) se suportă integral de către I.N.S. în calitate de angajator,

Art. 21 -

In vederea menținerii și îmbunătățirii condițiilor de desfășurare a activității la locurile de muncă, conducerea I.N.S. în calitate de angajator va lua cel puțin următoarele măsuri:

a)amenajarea ergonomică a locului de muncă, astfel încât sa se respecte întocmai prevederile art.2 și art. 6 din H.G. nr. 866/1996. coroborate cu prevederile art.7 din Legea nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare;

b)asigurarea condițiilor de mediu (microclimat, iluminat, zgomot, etc.);

c)amenajarea anexelor sociale ale locului de muncă ( băi, grupuri sanitare, etc,).

Art. 22 -

(1) I.N.S. în calitate dc angajator se obligă ca, cel puțin o dată pe an să organizeze examinarea medicală gratuită a angajaților, în scopul de a constata dacă sunt apți pentru activitatea din postul pe care îl ocupă precum și pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale. Cheltuielile necesare examinării vor fi suportate de angajator.

(2)Funcționarii publici sunt obligați să se supună examinărilor medicale, potrivit prevederilor alin. (1).

(3)în cazul în care dispoziții legale speciale sau ale Acordului prevăd examinări medicale la termene mai scurte, determinate de condițiile deosebite de la locurile de muncă se vor aplica aceste prevederi.

(4)Examinarea medicală a angajaților Ia angajare și ulterior, cel puțin O dată pe an, se face de unitățile sanitare de specialitate.

Art. 23 -

Grupurile sensibile la riscuri specifice, cum ar fi: femeile gravide, lehuzele sau femeile care alăptează, ținerii, precum și persoanele cu dizabilități, trebuie protejate împotriva pericolelor care le afectează în mod specific.

(2) Alte drepturi specifice reglementate de legislația muncii, pot fi stabilite prin acte adiționale la prezentul Acord.

Art. 24 -

I.N.S, în calitate de angajator se obligă să nu refuze angajarea sau menținerea în muncă a persoanelor cu dizabilități, în cazurile în care acestea sunt apte pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu aferente posturilor existente.

Art. 25 -

In cazul recomandărilor medicale, I.N.S, în calitate de angajator va asigura mutarea funcționarilor publici în alta funcție publică îh funcție de posibilitățile instituției, la cererea funcționarului și cu aprobarea șefului unde va fi mutat,

Art. 26 -

în cazul unor accidente de muncă și boli profesionale suferite de funcționarii publici aflăți îh raporturi de serviciu cu I.N.S., în situația în care se face dovada unor prejudicii care nu sunt acoperite prin prevederile Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, republicată, în mod subsidiar și complementar, intră în funcțiune răspunderea civilă, potrivit dreptului comun.

Art. 27 -

(1) I.N.S,, în calitate de angajator, va finanța întregul ansamblu de activități legate de sănătatea și securitatea în muncă, potrivit obligațiilor ce îi revin din legislația din domeniu și din prezentul Acord.

(2) Părțile vor organiza și desfășura verificări privind respectarea normativelor, a normelor și a prevederilor referitoare la sănătatea și securitatea în muncă.

Art. 28 -

I.N.S. în calitatea sa de angajator se obligă să asigure condițiile necesare realizării de către fiecare angajat a sarcinilor ce îi revin în cadrul programului zilnic de muncă stabilit.

CAPITOLUL IV PROGRAMUL ZILNIC DE LUCRU

Art. 29 -

Durata normală a timpului de lucru este de 8 ore pe zi și de 40 de ore pe săptămână, repartizate egal timp de 5 zile, cu două zile de repaus, de regulă, sâmbăta și duminica.

Art. 30 -

începerea și sfârșitul programului zilnic de lucru se stabilesc: prin Regulamentul intern.

Art. 31 -

(1) Orele prestate la solicitarea angajatorului peste programul normal de lucru și în zilele nelucrătoare constituie muncă suplimentară.

(2) Funcționarii publici pot Fi chemați să presteze muncă suplimentară numai cu consimțământul lor, cu excepția cazului de forța majoră sau pentru alte lucrări urgente destinate prevenirii producerii unor accidente sau înlăturării consecințelor unui accident.

Art. 32 -

(1) Munca suplimentară se compensează conform legislației în vigoare.

(2) Orele suplimentare se vor consemna ca ore. lucrate suplimentar în raport cu timpul normal de lucru.

Art 33 -

Compensarea cu timp liber corespunzător se realizează în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.

Art. 34 -

Funcționarii publici al căror program de lucru se desfășoară pe timpul nopții, vor beneficia de drepturile prevăzute în legislația în vigoare.

Art. 35 -

In fiecare săptămână, funcționarul public are dreptul la 2 zile consecutive de repaus săptămânal. Repausul săptămânal se acordă, de regulă, sâmbăta și duminica.

Art. 36 -

Sunt zile nelucrătoare zilele de repaus săptămânal și zilele de sărbători legale și religioase, conform legii.

Art. 37 -

Funcționarii publici pot solicita, în mod justificat, decalarea: programului de lucru - programe individualizate de muncă - in condițiile art. 118 din Codul Muncii. I.N.S. ca angajator, va analiza cererea și o va aproba în funcție de posibilități.

Art. 38 -

Funcționarii publici au dreptul în fiecare ari calendaristic la un concediu de odihnă plătiț, cu o durată de 21 sau 25 zile lucrătoare, în raport cu vechimea lor în muncă, după cum urmează;

- până la 10 ani - 21 zile lucrătoare

- pește 10 ani - 25 zile lucrătoare.

Art. 39 -

(1) Pe durata concediului de odihnă, funcționarii publici vor primi o indemnizație care se Calculează conform prevederilor legale în vigoare.

(2)La solicitarea angajatului, indemnizația de concediu se plătește înainte de plecarea în concediu cu cel puțin 5 zile.

(3)Orice convenție prin care șe renunță total sau în parte la dreptul la concediul de odihnă este interzisă.

Art. 40 -

Concediul anual de odihnă va putea fi fracționat la solicitarea angajatului, una dintre fracțiuni va trebui să fie de cel puțin 15 zile lucrătoare.

Art. 41 -

Funcționarii publici au dreptul la zile de concediu plătit, pentru evenimente familiale deosebite sau pentru alte situații, după cum urmează:

a)căsătoria funcționarului public - 5 zile lucrătoare:

b)căsătoria unui copil - 3 zile lucrătoare;

c)nașterea unui copil - 3 zile lucrătoare;

d)decesul soțului, soției sau al unei rude de până la gradul al III-lea a funcționarului public ori a satului/soției acestuia, inclusiv - 3 zile lucrătoare;

e)donatorii de sânge - conform legii;

f)transferul funcționarului public în interesul serviciului în alta localitate - 5 zile;

g)controlul medical anual - 1 zi lucrătoare;

h)tatăl copilului nou-născut are dreptul la un concediu paternal plătit de 5 zile lucrătoare. Concediul paternal se acordă la cerere, în primele 8 săptămâni de la nașterea copilului, justificat cu certificatul de naștere al acestuia, din care rezultă calitatea de tată a petiționarului. In cazul în care tatăl copilului nou-născut a obținut atestatul de absolvire a Cursului de puericultura, durata Concediului paternal de 5 zile se majorează cu 10 zile lucrătoare. De această majorare tatăl poate beneficia numai o singură dată.

Art. 42 -

Funcționarii publici au dreptul la concediu iară plată, potrivit legii.

CAPITOLUL V PERFECȚIONAREA PROFESIONALĂ

Art. 43 -

(1) Formarea profesională a funcționarilor publici implică procesul de instruire de tip formare continuă, destinat dezvoltării de competențe și abilități determinate, în vederea îmbunătățirii calității activităților profesionale individuale desfășurate în exercitarea prerogativelor de putere publică.

(2)Prin termenul de “perfecționare” se înțelege formarea profesională a funcționarilor publici destinată dezvoltării acelor competențe și aptitudini necesare creșterii calității rezultatelor obținute în exercitarea unor atribuții determinate, desfășurată într-un cadru organizat, pe o durată de timp relativ restrânsă, cu grupuri-țintă definite în sens larg, de regulă pe bază de autoevaluare, evaluare și recunoașterea necesității de formare, și tratând o tematică unitară, subsecventă unui domeniu de activitate specific,

(3)Prin sintagma "formare specializată” se înțelege formarea profesională a funcționarilor publici destinată dezvoltării acelor competențe și aptitudini necesare exercitării unei funcții cu un nivel ridicat de complexitate și care necesită abilități și aptitudini specifice, desfășurată într-un cadru organizat, pe o durată de timp relativ extinsă, cu grupuri-țintă definite și constituite limitativ, de regulă pe bază de selecție și tratând p tematică multiplă, corelată într-o succesiune logică și axată pe atingerea scopului principal.

(4)Modalitățile de realizare a formării profesionale a funcționarilor publici sunt:

a)programe de formare organizate și desfășurate de către furnizorii de formare profesională, finalizate cu certificat de participare sau, după caz, diplomă de absolvire;

b)programe de formare organizate și desfășurate sau. după caz, aprobate de angajatori în cadrul autorităților și instituțiilor publice;

c)programe de formare organizate și desfășurate în cadrul implementării de proiecte cu finanțare externă;

d)alte forme de pregătire profesională prevăzute de lege.

Art. 44 -

(1) La nivelul Institutului Național de Statistica, se stabilesc programele anuale, în condițiile legii, privind formarea profesională, ținând seama de cel puțin următoarele:

a)identificarea posturilor pentru care este necesară formarea profesională, căile de realizare, cheltuielile pentru această activitate a angajaților urmând să fie suportate de Institutul Național de Statistică;

b)personalul care urmează într-un an calendaristic programe de formare organizate în țară sau în străinătate, cu o durată cumulată mai mare de 90 de zile, surit obligați șă se angajeze în scris că vor lucra în Institutul Național de Statistică o perioadă determinată, proporțional cu numărul zilelor de formare: personalul care s-a angajat în scris că va lucră în Institutul Național de Statistică pentru o perioadă determinată șî nu își respectă angajamentul este obligat la restituirea sumelor, în condițiile legii.

(2)Planul anual de perfecționare profesională va fi adus la cunoștința tuturor funcționarilor publici în termen de 3 zile de la adoptare, prin postarea pe Intranet, la domeniul Informații generale / Resurse umane.

(3)La stabilirea Planului anual de perfecționare profesională, Conducerea INS și Sindicatul din Institutul Național de Statistică București vor adopta măsurile necesare pentru asigurarea accesului la instruire a tuturor categoriilor de personal, în mod echitabil, prioritar, în conformitate cu obiectivele postului și cu activitățile din fișa postului.

Art. 45 -

(1) Planul anual de perfecționare profesională se întocmește astfel încât să fie asigurată utilizarea eficientă a bugetului stabilit pentru instruire, necesitățile perfecționării identificate de compartimentele din cadrul Institutului Național de Statistică, astfel încât să asigure utilizarea echilibrată a resurselor financiare alocate, păstrarea proporțiilor între diferitele compartimente și specificul activității, după stabilirea sumelor ce poț fi folosite în acest sens prin bugetul Institutului Național de Statistică alocat formării profesionale.

(2) La stabilirea Planului anual de perfecționare profesională se pot utiliza situații: statistice existente în ultimii 2 ani și vor avea prioritate acele programe care vin direct în întâmpinarea nevoilor de formare stabilite, cit durată scurtă și aplicabilitate imediată, în îndeplinirea sarcinilor de .serviciu.

CAPITOLUL VI ALTE MĂSURI DECÂT CELE PREVĂZUTE DE LEGE, REFERITOARE LA PROTECȚIA CELOR ALEȘI ÎN ORGANELE DE CONDUCERE ALE ORGANIZAȚIILOR SINDICALE

Art. 46 -

LN.S., are obligația asigurării protecției stabilite de lege pentru reprezentanții aleși în organele de conducere ale organizației sindicale.

Art. 47 -

De comun açord, anual, LN.S. și S.I.N.S.B. vor permite funcționarilor publici membri de sindicat să urmeze cursuri de pregătire pe teme de relații de muncă, organizate de federația sindicală la care sunt afiliați. tară să suporte cheltuielile acestor cursuri și tară piața drepturilor salariate.

Art. 48 -

LN.S., recunoaște dreptul reprezentanților S.I.N.S.B. de a verifica în condițiile legii modul în care sunt respectate drepturile funcționarilor publici prevăzute în prezentul Acord.

Art. 49 -

I.N.Ș. și reprezentanții S.I.N.S.B. își vor comunica reciproc și în timp util toate problemele de interes reciproc din domeniul raporturilor de serviciu.

Art. 50 -

(1) LN.S. și S.I.N.S.B. se recunosc ca parteneri permanenți de dialog social.

(2) La solicitarea S.I.N.S.B., trimestrial, poate avea loc o întâlnire între reprezentanții Sindicatului și Conducerea LN.S., ca semnatari ai prezentului Acord, pentru a analiza și decide asupra problemelor de interes pentru fiecare parte. Fiecare parte va informa cu 5 zile lucrătoare înainte asupra problemelor ce urmează a fi abordate.

Art. 51 -

(1) în timpul mandatului și în termen de 2 ani de la încetarea mandatului, reprezentanților aleși în organele de conducere ale S.I.N.S.B.. nu Ic pot înceta sau nu Ii se pot modifica raporturile de serviciu și nu Ii se pot stabili alte atribuții decât cele specifice funcției ocupate, pentru motive neimputabile lor, pe care legea le lasă la aprecierea celui care angajează, decât cu acordul scris âl organului de conducere al S.I.N.S.B.

(2) Din inițiativa sa, LN.S. în calitate de angajator nu va putea dispune încetarea sau modificarea raporturilor de serviciu atât reprezentanților aleși în organele de conducere ale sindicatului, cât și pentru membrii de sindicat din motive care privesc activitatea sindicală.

Art. 52 -

(1) în situația în care înalții funcționari publici sau funcționarii publici care au calitatea de ordonatori de credite sunt aleși în organele de conducere a organizațiilor sindicale, aceștia au obligația ca în termen de 15 zile de la alegerea în organele de conducere ale organizațiilor sindicale să opteze pentru una dintre cele două funcții. în cazul în care funcționarul public optează pentru desfășurarea activității în funcția de conducere în organizațiile sindicale, raporturile de serviciu ale acestuia se suspenda pe o perioadă egală cu cea a mandatului în funcția de conducere din organizația sindicală.

(2)Funcționarii publici, alții decât cei prevăzuți la alin. (1). pot deține simultan funcția publică și funcția în organele de conducere ale organizațiilor sindicale, cu obligația respectării regimului incompatibilităților și al conflictelor de interese care le este aplicabil.

(3)Perioada suspendării în condițiile alin.(l) nu constituie vechime în muncă și în specialitate.

(4)I.N.S. în calitatea sa de angajator nu poate verifica activitatea sindicală și nici actele care decurg din această activitate.

Art. 53 -

Conducerea S.I.N.S.B. are acces cu prioritate, în măsura posibilităților, la Conducerea I.N.S., pentru rezolvarea problemelor urgente privind activitatea sindicală.

Art. 54 -

In situația declanșării unor conflicte de muncă, inclusiv a grevei, potrivit legii, sindicatul și I.N.S. au obligația ca pe durata acestora să protejeze patrimoniul I.N.S. și să asigure funcționarea acestuia în cazul în care sunt urgențe.

Art. 55 -

(1) Părțile Convin să facă eforturi în vederea promovării unui climat normal de muncă, cu respectarea prevederilor legii, ale prezentului Acord, ale regulamentului intern, precum si a drepturilor și intereselor funcționarilor publici și membrilor de sindicat.

(2)Pentru crearea și menținerea unui mediu de muncă care să încurajeze respectarea demnității fiecărei persoane, prin prezentul Acord se convine ca plângerile individuale ale angajaților să fie soluționate pe cale amiabilă.

(3)Plângerile angajaților în justiție nu pot constitui motiv de modificare a raporturilor de serviciu.

(4)In situațiile în care apar divergențe în legătură eu executarea prevederilor prezentului Acord, semnatarii Acordului vor semnala aceste probleme Comisiei paritate în vederea soluționării.

Art. 56 -

La acordarea recompenselor, primelor și sporurilor prevăzute de lege este interzisă orice formă de discriminare pe criteriul apartenenței sindicale.

CAPITOLUL VII DISPOZIȚII FINALE

Art. 57 -

Prin prezentul Acord se prevăd acțiuni comune I.N.S. - Sindicat pentru Organizarea activităților cultural-sociale și a celor privind sănătatea funcționarilor publici.

Art. 58 -

Ziua Stat iști ci anului va fi sărbătorită prin activități stabilite de comun acord.

Art 59 -

Părțile vor conveni să susțină prin toate mijloacele și la toate nivelurile dreptul la majorarea salarială.

Art. 60 -

Toate drepturile salariale cuvenite angajaților șe plătesc înaintea oricăror obligații bănești ale I.N.S.

Art. 61 -

La angajarea funcționarilor publici și la stabilirea salariului nu pot fi făcute discriminări pe criterii politice, apartenența sindicală, etnice, religioase, de vârstă, sex, orientare sexuală, de stare materială sau de rudenie.

Art. 62 -

(1) Părțile semnatare ale Acordului recunosc, pentru fiecare dintre ele și pentru angajați, dreptul la libertatea de opinie,

(2) I.N.Ș. în calitate de angajator va adopta o poziție neutră și imparțială față de S.I.N.S.B.

Art. 63 -

(1) La colegii, ședințe operative sau dezbateri din cadrul I.N.S., în care se supun discuției sau se adoptă măsuri referitoare la problemele de: interes profesional, economic, organizatoric, social, cultural sau sportiv, I.N.S, poate invita reprezentanții sindicatului,

(2) înștiințarea reprezentanților sindicatului se va face în timp util, odată cu comunicarea ordinii de zi, prin e-mail sau prin document scris, ținând cont de structura ierarhică a conducerii S.I.N.S.B.

Art. 64 -

(1) In grupul de lucru constituit în vederea elaborării proiectelor de acte normative la nivelul I.N.S. S.I.N.S.B. va desemna, la cererea I.N.S. un reprezentant cu rol consultativ, în condițiile procedurii de sistem aplicabile.

(2) S.I.N.S.B. poate desemna membri în comisiile-de concurs, comisiile de contestație și în comisiile de examinaré, în condițiile legii.

Art. 65 -

în cadrul I.N.S. funcționează conform legii următoarele comisii/comitete cu caracter permanent:

a)Comisia paritară;

b)Comisia de disciplină;

c)Comitetul pentru Sănătate și Securitate în Muncă.

Art. 66 -

Comisia paritară funcționează conform HG 833/2007, cu modificările și completările ulterioare. în exercitarea atribuțiilor sale, comisia paritară emite avize consultative scrise și motivate.

Art. 67 -

Comisia de disciplină, constituita la nivelul I.N.S., conform H.G. nr. 1344/2007, cu modificările și completările ulterioare, are competența de a analiza faptele funcționarilor publici sesizate ca abateri disciplinare și de a propune modul de soluționare, prin individualizarea sancțiunii disciplinare aplicabile sau clasarea sesizării, după caz.

Art. 68 -

Comitetul pentru Sănătate și Securitate în Muncă funcționează conform Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, cu modificările și completările ulterioare și normele de aplicare.

Art. 69 -

I.N.S. asigură informarea fiecărui angajat cu privire la conținutul Regulamentului intern prin postare pe Intranet și prin afișare la sediul instituției.

Art. 70 -

Conflictele de muncă cu privire la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea și încetarea raportului de serviciu sau a prezentului Acord vor fi soluționate de catre instanțele judecătorești competente.

Art. 71 -

(1) Părțile convin să facă eforturi în vederea promovării unui climat normal de muncă la nivelul instituției, cu respectarea prevederilor legii și ale prezentului Acord.

(2) Nerespectarea prevederilor prezentului Acord duce S.I.N.S.B. în situația declanșării conflictului de muncă, în conformitate cu prevederile legale.

Art. 72 -

Funcționarii publici au dreptul la primirea voucherelor de vacanță, a indemnizației de hrană și a sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare, în condițiile legii.

Art. 73 -

Toate prevederile prezentului Acord se subsumează prevederilor legale aplicabile.

Art. 74 -

Prezentul Acord se încheie în două exemplare în original câte unul pentru fiecare parte, ambele cu aceeași putere juridică. O copie a Acordului încheiat în condițiile legii se transmite comisiei paritare.

PARTILE SEMNATARE

Institutul Național dc Statistică reprezentat de domnul Președinte

Tudorel ANDREI

Sindicatul din Institutul Național dc Statistică București, reprezentat de domnul Președinte

Dan Laurentiu ILIESCU

ACORD COLECTIV privind raporturile de serviciu în Institutul Național de Statistică pe anul 2019 -

Data de începere: → Nespecificat
Data de încheiere: → Nespecificat
Sector public/privat: → 
Încheiat de către:
Loading...