ROMÂNIA JUDEŢUL NEAMŢ MUNICIPIUL ROMAN CONSILIUL LOCAL

PublicAdministration

HOTÃRÂREA

Nr. ___ din 30.05.2019

privind aprobarea Contractului Colectiv de muncă al personalului contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local fără personalitate juridică

CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ROMAN;

Având în vedere :

- expunerea de motive nr. 9631/2019 iniţiată de către Primarul municipiului Roman - dnul Lucian-Ovidiu Micu, precum şi raportul de specialitate nr. 9632/2019 întocmit de Serviciul Resurse Umane, Salarizare;

- avizul favorabil nr. __ din 30.05.2019 al comisiei pentru buget-finanţe, avizul favorabil nr. ___ din 30.05.2019al comisiei juridice, precum şi avizul de legalitate nr. ____ din 30.05.2019 dat de Secretarul municipiului Roman;

În conformitate cu prevederile:

- Legii nr. 62/2011R - Legea dialogului social,cu modificările şi completările ulterioare;

- Legii nr. 53/2003R privind Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare;

- art. 36, alin. 2, lit. „a” şi alin. 3, lit. „b” din Legea nr.215/ 2001R privind administraţia publică locală;

În temeiul art. 45, alin. 1 şi al art. 115, alin. 1, lit. „b” din Legea nr. 215/2001R privind administraţia publică locală;

HOTĂRĂŞTE

Art. 1.

Se aprobă Contractul Colectiv de muncă al personalului contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local fără personalitate juridică conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2.

Prevederile Contractului Colectiv de muncă aprobat potrivit prezentei hotărâri se aplică de la data înregistrării acestuia la Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ.

Art. 3.

Primarul municipiului Roman prin aparatul de specialitate, aparatul de lucru al consiliului local şi serviciile publice de interes local fără personalitate juridică va duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.

Art. 4.

Hotărârea se comunică, potrivit legii, autorităţilor şi persoanelor interesate prin grija secretarului municipiului.

PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ CONTRASEMNEAZĂ,

Consilier, Secretarul Municipiului Roman,

Ioana Roxana IORGA Gheorghe CARNARIU

ANGAJATOR: Reprezentanţi mandataţi ai salariaţilor

ROMÂNIA JUDEŢUL NEAMT MUNICIPIU ROMAN

Nr. …............ din data ........................

CONTRACT COLECTIV DE MUNCĂ

În conformitate cu prevederile:

• Legii nr.62/2011 republicată a dialogului social,cu modificările şi completările ulterioare;

• Legii nr.53/2003 republicată privind Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare;

• Legii nr.477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice;

• H.G. nr.1723/2004 privind aprobarea Programului de măsuri pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul, cu modificările şi completările ulterioare;

• Legii nr.319/2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă, cu modificările şi completările ulterioare şi Normele metodologice de aplicare ale cerinţelor acesteia;

• H.G. nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare ;

• H.G. nr. 1028/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, cu modificările şi completările ulterioare ;

• OUG nr.96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, aprobată prin Legea nr.25/2004, cu modificările şi completările ulterioare;

• O.U.G. nr.99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă;

• Legea nr.202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, cu completările şi modificările ulterioare;

• H.G. nr.1344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină;

• H.G. nr.250/1992 republicată, privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare;

• H.G. nr.286/2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice;

• H.G. nr.714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului;

• Legea nr.155/ 2010 (R) Legea poliţiei locale

• H.G. nr.171/ 2015 privind stabilirea metodologiei şi a regulilor de aplicare a drepturilor prevăzute la art. 35^1 alin. (1) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010

• Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;

• O.U.G. nr.114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene;

• O.G nr. 26/1994 privind drepturile de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi securitate naţională şi ale persoanelor private de libertate, cu modificările şi completările ulterioare;

• O.U.G. nr.8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, cu modificările şi completările ulterioare;

• H.G. nr. 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă, cu modificările şi completările ulterioare;

• Legea nr. 210/1999 Legea concediului paternal;

• H.G. nr. 244/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii concediului paternal nr. 210/1999;

• Legea nr.215/2001 republicată a administraţiei publice locale republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

se încheie prezentul Contract colectiv de muncă denumit în continuare contract, între cele două părţi semnatare:

1. Angajatorul reprezentat prin Primarul municipiului Roman, dl. Lucian-Ovidiu Micu , persoana mandatată prin H.C.L. nr. 239/05.11.2018

şi

2. Salariaţii din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciile publice fără personalitate juridică, salariaţi cu contract individual de muncă, reprezentaţi de: reprezentanţii salariaţilor, dl. Mihai-Costică Tătaru şi dl. Bogdănel-Ionel Dănăilă şi de dl. Nicolae-Marian Simon, preşedinte executiv al grupei sindicale constituite la nivelul Direcţiei Poliţia Locală Roman a sindicatului “PRO LEX” , sindicat reprezentativ la nivelul Direcţiei Poliţia Locală.

OBIECTUL CONTRACTULUI COLECTIV DE MUNCĂ

Prezentul Contract colectiv de muncă are ca scop asigurarea în conformitate cu dispoziţiile legale a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient şi imparţial, în interesul cetăţenilor, precum şi al instituţiei, promovarea unor relaţii de muncă echitabile, de natură să asigure protecţia socială a personalului contractual angajat, eliminarea conflictelor de muncă, preîntâmpinarea grevelor şi asigurarea premiselor pentru îndeplinirea în bune condiţii a obligaţiilor izvorâte din raporturile de muncă.

Obiectul prezentului act îl constituie stabilirea măsurilor referitoare la constituirea şi folosirea fondurilor destinate îmbunătăţirii condiţiilor la locul de muncă, sănătatea şi securitatea în muncă, programul zilnic de lucru, perfecţionarea profesională, evenimente deosebite, precum şi măsuri referitoare la sindicat şi la protecţia celor aleşi în organele de conducere ale sindicatului.

CAPITOLUL I DISPOZIŢII GENERALE

Art. 1

(1) Părţile contractante recunosc şi acceptă pe deplin că sunt egale şi libere în negocierea Contractului colectiv de muncă la nivel de instituţie şi se obligă să respecte în totalitate prevederile acestuia.

(2) Executarea prezentului Contract este obligatorie pentru părţi şi constituie legea părţilor. Neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract atrage răspunderea părţii care se face vinovată de aceasta.

Art. 2

(1) Prezentul Contract colectiv de muncă se încheie pe o durată de 2 ani.

(2) Părţile pot conveni prelungirea contractului colectiv de muncă în termenul prevăzut de lege, o singură dată, cu cel mult 12 luni, prin act adiţional. Actul adiţional va fi înregistrat la depozitar anterior expirării contractului colectiv de muncă.

(3) Clauzele prezentului contract colectiv de muncă pot fi modificate pe parcursul executării lui, ori de câte ori convin părţile semnatare, în conformitate cu prevederile art. 149 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, orice modificare a actului urmând a fi făcută prin act adiţional.

Art. 3

(1) Orice solicitare de modificare a prezentului Contract colectiv de muncă va face obiectul unei negocieri.

(2) Cererea de modificare se aduce la cunoştinţă în scris celeilalte părţi cu cel puţin 30 zile înainte de data propusă pentru începerea negocierilor.

(3) Modificările aduse Contractului colectiv de muncă produc efecte de la data stabilită de părţi şi numai pentru viitor.

Art. 4

Suspendarea şi încetarea Contractului colectiv de muncă au loc potrivit legii.

Art. 5

(1) Drepturile salariaţilor prevăzute în prezentul Contract colectiv nu pot să reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau individuale care au fost stabilite sau se vor stabili potrivit prevederilor legale.

(2) În situaţia în care, în privinţa drepturilor ce decurg din prezentul contract privind raporturile de muncă intervin reglementări legale mai favorabile, acestea vor completa prevederile prezentului Contract colectiv de muncă.

(3) Interpretarea clauzelor prezentului contract se face prin consens. Dacă nu se realizează consensul, clauza se interpretează potrivit regulilor dreptului comun. Dacă şi după aceasta există divergenţe, interpretarea clauzelor se va face în sensul favorabil salariaţilor, în limitele legii.

Art. 6

(1) Părţile convin să promoveze un climat normal de muncă în instituţie cu respectarea prevederilor legale, a Contractului, a Regulamentului Intern, a Codului de etică şi integritate, precum şi a drepturilor şi intereselor salariaţilor.

(2) La angajare şi în cadrul relaţiilor de muncă, instituţia va asigura egalitatea de şanse şi tratament pentru toţi salariaţii, fără discriminări directe sau indirecte, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, religie, limbă, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală sau oricare alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea sau înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării drepturilor decurgând din Contractul colectiv de muncă.

CAPITOLUL II TIMPUL DE MUNCĂ ŞI TIMPUL DE ODIHNĂ

Art. 7

(1) Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi, sau de 40 de ore pe săptămână.

(2) În cazul tinerilor în vârstă de până la 18 ani durata timpului de muncă este de 6 ore pe zi şi de 30 de ore pe săptămână.

(3) Pauză de masă are o durată de 15 de minute şi se include în programul de muncă.

(4) La locul de muncă unde, datorită specificului activităţii, nu există posibilitatea încadrării în durata normală a timpului zilnic de lucru vor fi stabilite forme specifice de organizare a timpului de lucru în ture, cu condiţia respectării prevederilor legale aplicabile.

Art. 8

(1) La solicitarea angajatorului salariaţii vor efectua muncă suplimentară, în condiţiile legii.

(2) Tinerii în vârstă de până la 18 ani nu pot presta muncă suplimentară.

(3) Efectuarea muncii suplimentare nu se poate face fără acordul salariaţilor, cu excepţia cazului de forţă majoră sau pentru lucrări urgente destinate prevenirii producerii unor accidente/ situaţii de urgenţă ori înlăturării consecinţelor unui accident/unei situaţii de urgenţă.

(4) Durata maximă legală a timpului de muncă nu poate depăşi 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.

(5) Durata timpului de muncă ce include şi orele suplimentare efectuate de salariaţi poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiţia ca media orelor de muncă calculată pe o perioadă de referinţă de 4 luni să nu depăşească 48 de ore pe săptămână, conform legii.

(6) Munca suplimentară se compensează cu ore libere plătite (ore recuperare) în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia, în condiţiile legii.

Art. 9

(1) Programul normal de lucru, se stabileşte după cum urmează: luni – joi: 08,00-16,30; vineri: 08,00-14,00.

(2) Programul de lucru specific anumitor sectoare/ compartimente de activitate este specificat în Regulamentul Intern.

(3) Conducerea Primăriei poate modifica total sau sectorial, programul de lucru al salariaţilor numai prin consultarea comisiei paritare şi cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.

(4) Stabilirea programului flexibil de lucru nu afectează drepturile legale ale salariaţilor.

Art. 10

(1) Pentru anumite categorii de salariaţi, în funcţie de vârstă, de starea sănătăţii, de condiţiile de muncă şi de alte circumstanţe, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi contractul individual de muncă, la cererea salariatului şi propunerea coordonatorului sectorului de activitate se poate stabili durata redusă a timpului de muncă.

(2) Durata reducerii timpului normal de munca şi categoriile de personal care beneficiază de acest program se stabilesc prin consultarea instituţiilor abilitate prin lege să constate acest lucru la cererea uneia dintre părţi.

(3) La cererea uneia dintre părţi, medicii de medicina muncii pot fi consultaţi la modificarea duratei de lucru, acordarea de concedii suplimentare şi stabilirea condiţiilor de muncă.

(4) Decizia medicului de medicina muncii sau a instituţiilor abilitate cu controlul condiţiilor de muncă sunt obligatorii pentru părţi.

MUNCA ÎN TIMPUL NOPŢII

Art. 11

(1) Se consideră muncă desfăşurată în timpul nopţii munca prestată în intervalul cuprins între orele 22:00-06:00.

(2) Salariaţii care efectuează muncă de noapte, cel puţin trei ore din timpul lor zilnic de lucru sau care efectuează muncă de noapte în proporţie de cel puţin 30% din timpul lunar de lucru, beneficiază fie de program de lucru redus, fie de un spor pentru munca prestată în timpul nopţii conform prevederilor legale aplicabile salariaţilor plătiţi din fonduri publice.

ZILELE DE SĂRBĂTOARE ŞI REPAUS

Art. 12

(1) Zilele de sărbătoare legală în care nu se lucrează sunt:

- 1 şi 2 ianuarie;

- 24 ianuarie - Ziua Unirii Principatelor Române;

- Vinerea Mare, ultima zi de vineri înaintea Paştelui;

- prima şi a doua zi de Paşti;

- 1 mai;

- 1 iunie;

- prima şi a doua zi de Rusalii;

- Adormirea Maicii Domnului;

- 30 noiembrie - Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi chemat, Ocrotitorul României;

- 1 decembrie;

- prima şi a doua zi de Crăciun;

- două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creştine, pentru persoanele aparţinând acestora.

(2) Zilele de sărbătoare legală se completează cu zilele libere acordate prin legi speciale.

(3) Repausul săptămânal este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta şi duminica. În cazul în care repausul în zilele de sâmbătă şi duminică ar prejudicia interesul public sau desfăşurarea normală a activităţii (salariaţii care prin natura funcţiei şi activităţii, trebuie să asigure permanenţa), repausul săptămânal poate fi acordat şi în alte zile, conform graficelor de lucru afișate la locurile de muncă respective, cu respectarea dispoziţiilor referitoare la timpul de muncă şi de odihnă.

(4) Pentru persoanele care se află în concediu de odihnă, zilele prevăzute la alin. (1) şi (2) nu vor fi luate în calculul concediului de odihnă.

CONCEDII ŞI ZILE LIBERE

Art. 13

(1) Salariaţii au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnă plătit, în condiţiile legii.

(2) Concediul de odihnă se acordă, conform legii, în funcţie de vechimea în muncă, după cum urmează:

- 21 zile lucrătoare – până la 10 ani vechime în muncă;

- 25 zile lucrătoare – peste 10 ani vechime în muncă.

(3) Aprobarea efectuării concediului de odihnă este obligatorie pentru angajator, iar efectuarea sa este obligatorie pentru salariat.

(4) Programarea concediului de odihnă poate fi făcută fracţionat, conform Codului muncii.

(5) Concediul de odihnă poate fi întrerupt şi/sau reprogramat în condiţiile legii.

(6) Salariatul poate fi rechemat, în scris, din concediul de odihnă, în condiţiile legii.

(7) În cazul în care salariatul, din motive justificate, nu poate efectua, integral sau parţial, concediul de odihnă anual la care avea dreptul în anul calendaristic respectiv, cu acordul persoanei în cauză, angajatorul este obligat să acorde concediul de odihnă neefectuat într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual.

(8) Compensarea în bani a zilelor de concediu neefectuate este posibilă şi obligatorie, conform prevederilor legale, la încetarea contractului individual de muncă .

(9) În cazul în care ambii soţi lucrează în instituţie, aceştia au dreptul la efectuarea concediului de odihnă în aceeaşi perioadă.

(10) În cazul în care salariatul are bilet de odihnă şi tratament, va beneficia de concediu de odihnă în perioada când are bilet, indiferent de programarea concediului.

(11) Salariaţii au dreptul la zile libere plătite pentru evenimente familiale deosebite. Evenimentele familiale şi numărul de zile libere plătite sunt stabilite prin Regulamentul Intern, astfel: - căsătoria salariatului - 5 zile; - naşterea sau căsătoria unui copil - 3 zile; - decesul soţiei/soţului sau al unei rude de până la gradul II a salariatului ori a soţului/soţiei acestuia inclusiv- 3 zile; - control medical anual – 1 zile.

(12) Salariaţii nevăzători precum şi cei care sunt încadraţi într-un grad de handicap au dreptul la 3 zile de concediu de odihnă suplimentar.

(13) Salariaţii care lucrează în condiţii grele, periculoase sau vătămătoare, beneficiază de un concediu de odihnă suplimentar cu o durată de 3 zile lucrătoare. Locurile de muncă pentru care se acordă zilele de concediu de odihnă suplimentar se aprobă de către angajator, prin consultarea instituţiilor abilitate prin lege să constate acest lucru, a medicului de medicina a muncii la propunerea compartimentului SSM.

Art. 14

În afara concediului de odihnă sau a concediului pentru evenimente familiale deosebite salariaţii, au dreptul la zile libere plătite pentru alte situaţii, după cum urmează: - concediu paternal , 5 zile lucrătoare la care se adaugă 10 zile lucrătoare ( acordate o singură dată, dacă salariatul a urmat un curs de puericultură) ; - chemări la Centrul Militar – 1 zi; - donatori de sânge – 1 zi; - controlul medical al copilului -1 zi- în condiţiile prevăzute de Legea nr. 91/2014 şi actele normative aplicabile in sector bugetar.

CONCEDIUL FĂRĂ PLATĂ ŞI ÎNVOIRI

Art. 15

(1) Salariaţii au dreptul, la concedii fără plată, în limita a 90 de zile calendaristice pe an pentru rezolvarea unor situaţii personale (studii, tratament medical, etc).

(2) Concediile fără plată pot fi acordate şi pentru o durată mai mare de 90 zile, pe o durată cumulată de cel mult 4 ani, în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea angajatorului şi asigurarea continuităţii activităţii.

(3) Cererea de concediu fără plată (suspendarea raportului de muncă) se va face cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte şi va fi avizată de către coordonatorul sectorului de activitate şi aprobată de către primar.

Art. 16

(1) La cererea salariatului, se acordă ore de învoire, până la o zi, fără plată, sau cu posibilitatea de recuperare, în următoarele situaţii:

- efectuarea unor analize sau tratamente medicale;

- citaţii în faţa organelor de cercetare penală sau la instanţele judecătoreşti;

- alte situaţii când salariatul solicită şi activitatea unităţii permite.

(2) În caz de nerecuperare, salariul este plătit pentru timpul efectiv lucrat.

CAPITOLUL III SALARIZAREA ŞI ALTE DREPTURI

Art. 17

(1) Pentru munca prestată, salariaţii au dreptul la un salariu de bază în lei, corespunzător funcţiei pe care o ocupă, în conformitate cu grila salarială aprobată prin Hotărâre a Consiliului Local Roman.

(2) Sistemul de salarizare cuprinde, salariul de bază şi după caz, o sumă variabilă, reprezentând sporurile stabilite conform prevederilor alin(1), precum şi ale legislaţiei aplicabile personalului plătit din fonduri publice.

(3) Toate drepturile de natură salarială cuvenite salariaţilor se plătesc înaintea oricăror obligaţii financiare ale instituţiei. (4) Plata salariilor se face în jurul datei de 10 ale lunii următoare corespunzător drepturilor salariale datorate pentru luna precedentă .

(5) În scopul recuperării şi întreţinerii capacităţii de muncă , precum şi al motivării personalului contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciile publice subordonate fără personalitate juridică, se acordă anual, în condiţiile legii, bonuri de valoare, denumite în continuare vouchere de vacanţă, în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.

(6) Personalul contractual angajat în aparatul de specialitate al primarului şi serviciile publice subordonate făra personalitate juridică, cu excepţia celui din structura Direcţiei Poliţia Locală, beneficiază lunar de indemnizaţia de hrană, conform prevederilor art.18 din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative aplicabile sectorului bugetar.

(7) Personalul contractual angajat în structura Direcţiei Poliţia Locală, beneficiază lunar de drepturi de hrană potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 26/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu aplicarea prevederilor aprobate în Regulamentul de acordare a normei de hrană aprobat prin hotărâre a Consiliului local.

Art. 18

În timpul delegărilor salariaţilor în alte localităţi, pentru eficientizarea scopurilor acestora, angajatorul va asigura transportul acestora cu mijloacele auto ale instituţiei, iar în caz de imposibilitate efectivă de realizare a acestei obligaţii, transportul va fi asigurat cu alte mijloace de transport – fie cu mijloace de transport în comun, fie cu autoturismul salariatului decontând contravaloarea carburantului utilizat, conform prevederilor legale.

Art. 19

(1) Salariaţii au dreptul la asociere sindicală, la întruniri în şedinţe şi la organizarea de manifestări socio-culturale.

(2) Salariaţii pot beneficia, în limita posibilităţilor, de intrare gratuită la spectacolele şi evenimentele organizate de instituţiile de cultură din subordinea sau în coordonarea Primăriei / Consiliului local al municipiului Roman (terenuri de sport, ştrand, cluburi, etc.).

CAPITOLUL IV OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR

Secţiunea I-a. Obligaţiile salariaţilor

Art. 20

Salariaţii sunt obligaţi să-şi îndeplinească cu profesionalism, loialitate, corectitudine şi în mod conştiincios atribuţiile ce le revin, potrivit funcţiei pe care o deţin, în vederea realizării obiectivelor instituţiei.

Art. 21

Salariaţii sunt obligaţi să-şi îndeplinească îndatoririle de serviciu prevăzute în legi şi regulamente şi să se abţină de la orice fapte care ar putea să aducă un prejudiciu de orice fel instituţiei.

Art. 22

Salariaţii au obligaţia ca în cadrul programului de muncă să se abţină de la exprimarea sau manifestarea opiniilor politice, care nu trebuie să influenţeze în niciun mod imparţialitatea lor în exercitarea atribuţiilor ce le revin.

Art. 23

(1) Fiecare salariat al aparatului de specialitate al primarului, serviciilor publice subordonate fără personalitate juridică indiferent de funcţia pe care o ocupă, răspunde de ducerea la îndeplinire a sarcinilor ce îi sunt încredinţate, conform fişei postului.

(2) Salariatul are dreptul să refuze în scris şi motivat îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic dacă le consideră ilegale, ori de natură să prejudicieze un interes public sau să lezeze drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei. În această situaţie, salariatul are obligaţia de a face cunoscut, în scris, conducerii instituţiei, motivul refuzului său de a duce la îndeplinire ordinul sau instrucţiunea primită.

(3) Salariaţii cu funcţie publică de conducere răspund pentru ordinele pe care le dau angajaţilor din subordine, în condiţiile legii.

Art. 24

Salariaţii au obligaţia să păstreze secretul de serviciu, în condiţiile legii, să păstreze confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau la cunoştinţă în exercitarea funcţiei.

Art. 25

Salariaţii sunt obligaţi să colaboreze între ei pentru ducerea la îndeplinire a îndatoririlor de serviciu şi să se suplinească în serviciu, în caz de absenţă, în cadrul specialităţii lor, potrivit dispoziţiilor şefului ierarhic şi a delegărilor de atribuţii ale structurii organizatorice din care fac parte.

Art. 26

Prin întregul lor comportament şi prin ţinută, salariaţii sunt obligaţi să se arate demni de consideraţia şi încrederea pe care o impune poziţia lor oficială şi să se abţină de la orice act de natură să compromită prestigiul funcţiei pe care o deţin şi al instituţiei.

Art. 27

(1) Este interzis salariaţilor ca, direct sau indirect, să solicite, sau să facă să li se promită, pentru ei sau pentru alţii, în considerarea poziţiei lor, daruri sau alte avantaje.

(2) În vederea asigurării creşterii calităţii serviciului public, pentru o bună administrare în realizarea interesului public, precum şi pentru eliminarea birocraţiei şi a faptelor de corupţie din administraţia publică locală, salariaţii sunt obligaţi să cunoască şi să respecte prevederile Codului de conduită a personalului contractual. Nerespectarea acestor prevederi atrage răspunderea disciplinară, patrimonială, contravenţională sau penală, după caz, conform legilor în vigoare, a salariaţilor care se fac vinovaţi de încălcarea prevederilor Codulului de conduită, după caz.

(3) Salariaţii sunt obligaţi să cunoască şi să respecte prevederile din H.G. nr. 1723/2004 privind aprobarea Programului de măsuri pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul, şi anume:

a) să dea dovadă de disciplină atât în relaţiile cu cetăţenii, cât şi în cadrul instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea;

b) să fie calmi, politicoşi şi respectuoşi în relaţia cu publicul;

c) să manifeste o atitudine pozitivă şi răbdare în relaţia cu cetăţeanul;

d) să folosească un limbaj adecvat şi corect din punct de vedere gramatical;

e) să respecte principiul confidenţialităţii;

f) să formuleze răspunsuri legale, complete şi corecte şi să se asigure că acestea sunt înţelese de cetăţean;

g) să îndrume cetăţeanul către serviciul de specialitate în problema sa în vederea obţinerii de informaţii detaliate care depăşesc competenţele structurii de asistenţă;

h) să întrerupă activitatea cu publicul numai în situaţia folosirii de către cetăţean a unui limbaj trivial, a formulării de ameninţări la adresa sa ori a utilizării de către cetăţean a violenţei verbale/fizice. Încălcarea cu vinovăţie de către salariaţi a obligaţiilor privind standardul etic al personalului destinat asigurării relaţiei cu publicul dă dreptul angajatorului să dispună măsuri de schimbare din funcţie şi/sau, după caz, de suspendare pe o perioadă determinată a raportului de muncă ori de încetare a raportului de muncă conform prevederilor legale în vigoare, pentru acei salariaţi care, în relaţia lor cu publicul, nu respectă obligaţiile înscrise mai sus, după cercetarea disciplinară prealabilă, respectându-se procedura legală.

(4) În situaţia în care la nivelul Primăriei Roman sau la nivelul unor compartimente de muncă (direcţii, servicii, birouri) se impune implementarea unor măsuri de reorganizare a activităţii pentru realizarea la timp şi calitativă a serviciilor către cetăţenii municipiului, angajatorul poate dispune prin act administrativ modificarea temporară sau definitivă a locului şi felului muncii salariaţilor, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare.

(5)Angajatorul poate modifica temporar locul şi felul muncii, fără consimţământul salariatului, în cazul unor situaţii de forţă majoră prevăzute de lege, cu titlu de sancţiune disciplinară sau ca măsură de protecţie a salariatului.

(6) Mutarea temporară sau definitivă dispusă în condiţiile aliniatului precedent va fi făcută numai dacă salariatul îndeplineşte cerinţele de ocupare a postului din compartimentul de muncă în care urmează să-şi desfăşoare activitatea, fără reducerea drepturilor salariale.

Secţiunea a II-a. Obligaţiile angajatorului

Art. 28

Angajatorul are, în principal, următoarele obligaţii:

a) să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi a elementelor care privesc relaţiile de muncă;

b) să asigure condiţii tehnice şi organizatorice necesare realizării sarcinilor de muncă;

c) să acorde salariaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din raportul de muncă , din Contractul colectiv de muncă, cu respectarea termenelor prevăzute de acestea;

d) să consulte reprezentantii salariatilor în probleme susceptibile să afecteze drepturile şi interesele salariaţilor;

e) să reţină şi să vireze contribuţia şi impozitele datorate de salariaţi şi aflate în sarcina instituţiei, în condiţiile legii;

f) să asigure realizarea evidenţei nominale a salariaţilor, prin dosarul personal şi să elibereze, la solicitarea salariaţilor, documente care să ateste calitatea de salariat, pentru a-şi putea valorifica drepturile ce decurg din aceasta;

g) să asigure condiţii pentru realizarea programelor de perfecţionare a salariaţilor, în conformitate cu prevederile legale, care reglementează pregătirea şi formarea profesională;

h) să respecte principiile referitoare la transparenţă şi nediscriminare în relaţiile de muncă, referitoare la:

- anunţarea, organizarea concursurilor sau examenelor şi selecţia candidaţilor pentru ocuparea posturilor vacante;

- încheierea, suspendarea, modificarea şi/sau încetarea raportului juridic de muncă ;

- stabilirea sau modificarea atribuţiilor din fişa postului;

- stabilirea salariilor şi a altor drepturi de natură salarială, în condiţiile legii;

- beneficii, altele decât cele de natura salarială;

- securitate socială;

- informare şi consiliere profesională, programe de iniţiere, calificare, perfecţionare, specializare şi recalificare profesională;

- evaluarea performanţelor profesionale individuale;

- promovarea profesională;

- aplicarea măsurilor disciplinare;

- dreptul de aderare la sindicat şi accesul la facilităţile acordate de acesta;

- orice alte condiţii de prestare a muncii, potrivit legislaţiei în vigoare.

j) să asigure condiţii de muncă specifice, conform legii, pentru femeile gravide şi pentru femeile care alăptează;

i) să asigure sănătatea şi securitatea salariaţilor în toate aspectele legate de muncă;

j) să comunice anual salariaţilor situaţia economică şi financiară a unităţii, cu excepţia informaţiilor sensibile sau secrete, care, prin divulgare, sunt de natură să prejudicieze activitatea instituției.

Art. 29

Angajatorul are obligaţia să asigure protecţia salariaţilor împotriva ameninţărilor, calomniilor şi violenţelor cărora ar putea fi victime în exercitarea funcţiei sau în legătură cu aceasta, prin organele de pază şi ordine publică - Poliţia locală. Angajatorul va asigura prezenţa unui poliţist local, în timpul orelor de lucru, la ghişeele de relaţii cu publicul.

CAPITOLUL V CONDIŢIILE DE MUNCĂ, SĂNĂTATEA ŞI SECURITATEA ÎN MUNCĂ ŞI PROTECŢIA SOCIALĂ

Art. 30

Părţile prezentului contract convin că nicio măsură de securitate a muncii nu este eficientă dacă nu este cunoscută, însuşită şi aplicată în mod conştient de salariaţi.

Art. 31

(1) Angajatorul are obligaţia, prin şefii de birouri, servicii şi direcţii să asigure o organizare raţională a muncii în funcţie de profilul activităţii. Prin organigramă va fi stabilit numărul optim de personal pentru fiecare compartiment de muncă în parte şi specialitatea necesară postului.

(2) În funcţie de numărul de personal stabilit şi de structura acestuia, angajatorul va repartiza sarcinile de serviciu în aşa fel încât acestea să poată fi aduse la îndeplinire de către fiecare salariat în timpul programului de lucru, situaţiile în care salariatul poate fi solicitat să presteze ore suplimentare constituind excepţii bine motivate.

Art. 32

În scopul prevenirii şi diminuării factorilor de stres la locul de muncă, specific activităţii, Angajatorul împreună cu Sindicatul, vor depune eforturile necesare în vederea transpunerii, la nivelul instituţiei, a standardelor de management pentru gestionarea stresului la locul de muncă în ceea ce priveşte conţinutul muncii şi controlul asupra muncii efectuate, precum şi în ceea ce priveşte gestionarea activităţii şi a timpului de muncă.

Art. 33

(1) Angajatorul are obligaţia, conform legislaţiei în vigoare să prevadă în bugetul local sumele necesare pentru asigurarea condiţiilor optime de muncă, respectiv dotări şi echipamente de protecţia muncii .

(2) Pentru protecţia şi securitatea salariaţilor în procesul muncii, angajatorul are obligaţia de a asigura, următoarele:

a) efectuarea instructajelor de sănătate şi securitate a muncii la angajare, periodic şi la schimbarea locului de muncă;

b) asigurarea condiţiilor de mediu (iluminat, microclimat, zgomot, vibraţii, temperatură, aerisire, umiditate,etc);

c) verificarea periodică a instalaţiilor electrice, de încălzire şi a aparaturilor din birou;

d) echipamentul de securitate şi sănătate a muncii necesar, atât pentru sezonul rece cât şi pentru perioada de vară, pentru personalul care are obligaţia purtării acestuia(ex. poliţişti locali);

e) materialele igienico-sanitare tuturor salariatilor, conform normelor specifice de sănătate şi securitate în muncă: trusa medicală de prim ajutor, săpun, prosoape de hârtie, mănuşi, hârtie igienică, materiale de curăţenie pentru persoana cu atribuţii în acest sens.

f) acordarea apei minerale sau a apei plate în perioadele cu temperaturi ridicate şi indice de disconfort termic, cat si luarea tuturor masurilor ce se impun pentru respectarea dispozitiilor O.U.G. nr.99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă ;

g) luarea măsurilor necesare aplicării prevederilor H.G.1028/2006.

Art. 34

Salariaţii au următoarele obligaţii:

a) să cunoască şi să respecte regulile şi instrucţiunile de securitate şi sănătate a muncii specifice activităţii prestate;

b) să se prezinte la serviciu în deplină capacitate de muncă, astfel încât să nu se expună la pericole de accidentare sau să deranjeze activitatea colegilor;

c) să utilizeze mijloace de securitate şi sănătate a muncii individuale din dotare corespunzătoare scopului pentru care au fost acordate şi să le întreţină într-o perfectă stare de utilizare;

d) să anunţe în cel mai scurt timp Direcţia administrativă când observă o defecţiune la instalaţia electrică, de gaze sau orice alte defecţiuni sau cauze care ar duce la accidente sau incendii. Sub acest aspect, angajaţii care asigură paza instituţiei au obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a nu permite introducerea în clădirea instituţiei a unor substanţe toxice, inflamabile sau explozive;

e) să utilizeze locurile pentru fumat special amenajate, conform legii.

Art. 35

(1) Angajatorul asigură în mod gratuit pentru toţi salariaţi efectuarea controlului medical periodic (anual), precum şi examenul clinic general, O.R.L., oftamologic, neurologic şi psihologic pe categorii de salariaţi.

(2) Instituţia va proceda la schimbarea locului de muncă, pe o perioadă limitată sau nelimitată de timp, pentru salariaţii afectaţi de boală sau accidente, la recomandarea expresă a medicului specialist/de familie şi a medicului de medicina muncii, cu avizul

Comitetului de Securitate şi sănătate în muncă şi cu consultarea Sindicatului, în funcţie de posibilităţile instituţiei.

Art. 36

(1) La nivelul instituţiei este înfiinţat Comitetul de securitate şi sănătate în muncă cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, conform prevederilor H.G. nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr.319/2006.

(2) Numărul de reprezentanţi ai lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, care se aleg de către şi dintre lucrătorii din instituție este de 3.

Art. 37

Concedierea salariatului nu poate fi dispusă în cazurile prevăzute la art.60 din Legea nr.53/2003(R), Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.

PROTECŢIA FEMEILOR LA LOCUL DE MUNCĂ

Art. 38

Femeile au dreptul, conform convenţiilor internaţionale, la tratament egal cu bărbaţii în situaţii egale sau comparabile, fiind interzisă orice discriminare.

Art. 39

(1) La angajare, femeile au dreptul la tratament nediscriminatoriu.

(2) Încadrarea pe post şi salariul vor fi stabilite în funcţie de pregătire şi competenţă. Criteriul sexului nu va fi o piedică la promovare.

Art. 40

(1) Femeile gravide, începând cu luna a cincea de sarcină, nu vor fi trimise în deplasare în alte localităţi.

(2) Femeile care au în îngrijire copii de vârstă preşcolară nu pot fi trimise în alte localităţi, pentru durată mai mare de o zi, decât cu acordul lor.

Art. 41

În anumite situaţii, prevăzute de legislaţia în vigoare, femeile au dreptul la prestarea muncii cu fracţiune de normă de 6 ore pe zi care va fi considerată ca activitate cu normă întreagă la calcularea vechimii în muncă.

Art. 42

Pentru femeile gravide, începând cu luna a cincea, munca în timpul nopţii este interzisă.

Art. 43

(1) Femeile au dreptul la concediu prenatal sau postnatal plătit, concedii pentru îngrijirea copiilor bolnavi, precum şi pentru creşterea copiilor, în condiţiile legii.

(2) Încadrarea femeilor după încetarea perioadei de suspendare pentru creşterea şi îngrijirea copilului se va face pe acelaşi post sau, în caz de desfiinţare a postului, pe un post similar.

Art. 44

Femeile, salariate ale instituţiei, beneficiată de toate drepturile prevăzute de O.U.G. nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă.

EGALITATEA DE ŞANSE ŞI DE TRATAMENT ÎNTRE FEMEI ŞI BĂRBAŢI ÎN DOMENIUL MUNCII

Art.45

Prin egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în relaţiile de muncă se înţelege accesul nediscriminatoriu la:

a) alegerea ori exercitarea liberă a unei profesii sau activităţi;

b) angajare în toate posturile sau locurile de muncă vacante şi la toate nivelurile ierarhiei profesionale;

c) venituri egale pentru muncă de valoare egală;

d) informare şi consiliere profesională, programe de iniţiere, calificare, perfecţionare, specializare şi recalificare profesională, inclusiv ucenicia;

e) promovare la orice nivel ierarhic şi profesional;

f) condiţii de încadrare în muncă şi de muncă ce respectă normele de sănătate şi securitate în muncă, conform prevederilor legislaţiei în vigoare, inclusiv condiţiile de concediere;

g) beneficii, altele decât cele de natură salarială, precum şi la sistemele publice şi private de securitate socială;

h) organizaţii patronale, sindicale şi organisme profesionale, precum şi la beneficiile acordate de acestea;

i) prestaţii şi servicii sociale, acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art.46

(1) Pentru prevenirea şi eliminarea oricăror comportamente, definite drept discriminare bazată pe criteriul de sex, angajatorul are următoarele obligaţii:

a) să asigure egalitatea de şanse şi de tratament între angajaţi, femei şi bărbaţi, în cadrul relaţiilor de muncă de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispoziţii pentru interzicerea discriminărilor bazate pe criteriul de sex în regulamentele de organizare şi funcţionare şi în regulamentele interne ale unităţilor;

b) să prevadă în regulamentul intern al instituţiei sancţiuni disciplinare, în condiţiile prevăzute de lege, pentru angajaţii care încalcă demnitatea personală a altor angajaţi prin crearea de medii degradante, de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensatoare, prin acţiuni de discriminare, astfel cum sunt definite la art. 4 lit. a)-e) şi la art. 11 din Legea nr.202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, cu completările şi modificările ulterioare;

c) să îi informeze permanent pe angajaţi, inclusiv prin afişare în locuri vizibile, asupra drepturilor pe care aceştia le au în ceea ce priveşte respectarea egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în relaţiile de muncă;

d) să informeze imediat după ce a fost sesizat autorităţile publice abilitate cu aplicarea şi controlul respectării legislaţiei privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi.

(2) Angajatii au dreptul ca, în cazul în care se consideră discriminaţi pe baza criteriului de sex, să formuleze sesizări/reclamaţii către angajator sau împotriva lui, dacă acesta este direct implicat, şi să solicite sprijinul sindicatului din unitate pentru rezolvarea situaţiei la locul de muncă.

În cazul în care această sesizare/reclamaţie nu a fost rezolvată la nivelul angajatorului prin mediere, persoana angajată care prezintă elemente de fapt ce conduc la prezumţia existenţei unei discriminări directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, pe baza prevederilor legale, are dreptul atât să sesizeze instituţia competentă, cât şi să introducă cerere către instanţa judecatorească competentă în a cărei circumscripţie teritorială îşi are domiciliul ori reşedinta, respectiv secţia/completul pentru conflicte de muncă şi drepturi de asigurări sociale din cadrul tribunalului sau, după caz, instanţa de contencios administrativ, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data săvârşirii faptei.

CAPITOLUL VI RECRUTAREA PERSONALULUI , ÎNCHEIEREA, EXECUTAREA, MODIFICAREA şi ÎNCETAREA RAPORTULUI DE MUNCĂ

Art.47

(1) Contractul individual de muncă se încheie după verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale şi personale ale persoanei care solicită angajarea.

(2) Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant corespunzător unei funcţii contractuale se face prin concurs sau examen, în limita posturilor vacante sau temporar vacante prevăzute în statul de funcţii.

(3) În cazul în care la concursul organizat se prezintă un singur candidat, ocuparea postului se face prin examen.

Art.48

La concursul organizat pentru ocuparea unui post vacant sau temporar vacant poate participa orice persoană care îndeplineşte condiţiile generale şi condiţiile specifice stabilite prin fişa postului pentru ocuparea respectivei funcţii contractuale.

Art.49

Poate ocupa un post vacant sau temporar vacant persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:

a) are cetăţenia română, cetăţenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi domiciliul în România;

b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;

c) are vârsta minimă reglementată de prevederile legale;

d) are capacitate deplină de exerciţiu;

e) are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate;

f) îndeplineşte condiţiile de studii şi, după caz, de vechime sau alte condiţii specifice potrivit cerinţelor postului scos la concurs;

g) nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea.

Art.50

(1) Condiţiile specifice pe care trebuie să le îndeplinească persoana care participă la concursul pentru ocuparea unui post vacant sau temporar vacant se stabilesc, pe baza fişei postului.

(2) Condiţiile specifice referitoare la studiile necesare pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante care necesită studii superioare ori studii superioare de scurtă durată se stabilesc în conformitate cu nomenclatoarele domeniilor şi specializărilor din învăţământul universitar de lungă durată şi scurtă durată, respectiv nomenclatoarele domeniilor de studii universitare de licenţă şi specializărilor şi programelor de studii din cadrul acestora.

Art.51

(1) În vederea ocupării unui post vacant sau temporar vacant, direcţiile/compartimentele/birourile din cadrul instituţiei publice transmit compartimentului de resurse umane propunerea privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor.

(2) Propunerea privind organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă următoarele: a) denumirea funcţiei contractuale vacante sau temporar vacante;

b) fişa de post corespunzătoare funcţiei contractuale vacante sau temporar vacante întocmită şi aprobată în condiţiile legii;

c) bibliografia şi, dacă este cazul, tematica stabilită de conducătorul structurii de specialitate care propune organizarea concursului de ocupare a postului vacant sau temporar vacant;

d) propuneri privind componenţa comisiei de concurs, precum şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor;

e) tipul probelor de concurs: proba scrisă şi/sau proba practică şi interviu, după caz; f) alte menţiuni referitoare la organizarea concursului sau la condiţiile de participare. (3) Bibliografia poate cuprinde acte normative, lucrări, articole de specialitate sau surse de informare şi documente expres indicate, cu relevanţă pentru funcţia contractuală vacantă sau temporar vacantă pentru care se organizează concursul. Bibliografia întocmită de către structura de specialitate în cadrul căreia se află postul vacant sau temporar vacant este transmisă compartimentului de resurse umane şi aprobată de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.

(4) Tematica concursului se stabileşte pe baza bibliografiei.

Art.52

(1) Contractul individual de muncă se încheie în condiţiile legii.

(2) La încheierea contractului individual de muncă, salariatul va fi informat cu privire la cel puţin următoarele elemente:

a) identitatea părţilor;

b) locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să muncească în diverse locuri;

c) sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;

d) funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificării ocupaţiilor din România sau altor acte normative, precum şi fişa postului, cu specificarea atribuţiilor postului;

e) criteriile de evaluare a activităţii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;

f) riscurile specifice postului;

g) data de la care contractul urmează să îşi producă efectele;

h) în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;

i) durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;

j) condiţiile de acordare a preavizului de către părţile contractante şi durata acestuia;

k) salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum şi periodicitatea plăţii salariului la care salariatul are dreptul;

l) durata normală a muncii, exprimată în ore/zi şi ore/săptămână;

m) indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condiţiile de muncă ale salariatului;

n) durata perioadei de probă.

(3) Nu vor fi incluse în contractele individuale de muncă prevederi mai puţin avantajoase pentru salariaţi faţă de cele cuprinse în Contractul colectiv de muncă aplicabil.

Art.53

Modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de muncă se face în conformitate cu prevederile Legii 53/2003- Codul Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu alte acte normative în domeniu.

CAPITOLUL VII EVALUAREA PERFORMANŢELOR PROFESIONALE INDIVIDUALE

Art. 54

(1) Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale personalului angajat în cadrul aparatului de specialitate al primarului şi al serviciilor publice de interes local subordonate fără personalitate juridică constă în aprecierea obiectivă a activităţii acestuia, de către coordonatorul sectorului de activitate, prin compararea gradului de îndeplinire a obiectivelor individuale, stabilite anual, cu rezultatele obţinute în mod efectiv.

(2) Evaluarea performanţelor profesionale individuale se realizează conform Procedurii de Sistem "Evaluarea performanţelor profesionale ale salariaţilor”, difuzată, controlat, în fiecare sector de activitate spre a fi adusă la cunoştinţa fiecărui salariat.

CAPITOLUL VIII PERFECŢIONAREA PREGĂTIRII PROFESIONALE

Art. 55

(1) Părţile sunt de acord că pregătirea profesională este principalul mod de îmbunătăţire a activităţii administraţiei publice locale.

(2) Părţile convin asupra necesităţi şi obligativităţi perfecţionări profesionale a tuturor salariaţilor – personal contractual prevăzându-se, în acest sens, sumele necesare acoperiri cheltuielilor cu pregătirea profesională.

Art. 56

(1) Planul privind formarea profesională, la nivelul Primăriei Roman este adoptat cu consultarea reprezentanților salariaților și a reprezentanţilor sindicatului, este avizat de către Comisia paritară din cadrul unităţii, şi are în vedere:

a) identificarea posturilor pentru care este necesară formarea sau perfecţionarea profesională şi a căilor de realizare;

b) în cazul în care salariatul identifică un curs de formare sau perfecţionare profesională pe care ar dori să îl urmeze, angajatorul va analiza cererea împreună cu reprezentaţii sindicatului, rămânând la aprecirea angajatorului dacă, în ce cuantum şi în ce condiţii va suporta contravaloarea cursului.

Art. 57

(1) Salariaţii au dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţii în mod continuu pregătirea profesională, prin perfecţionare profesională. De asemenea ei au dreptul, dar şi obligaţia de a urmări permanent elementele de noutate apărute în domeniul în care îşi desfăşoară activitatea, de a cerceta tematicile cursurilor şi programelor organizate de instituţiile abilitate şi de a solicita în mod justificat Angajatorului să participe la aceste forme de instruire în vederea implementării lor în activitatea curentă.

(2) Pe perioada în care salariaţii urmează forme de perfecţionare profesională, beneficiază de drepturile salariale cuvenite, în situaţia în care acestea sunt:

a) organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice;

b) urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice.

(3) Sunt considerate cursuri de perfecţionare profesională în interesul instituţiei specializările postuniversitare, de tipul masterat în specialitatea administraţie publică sau pe profilul specializării funcţiei angajatului, precum şi orice curs organizat de instituţii specializate şi agreate de angajator dacă sunt pe specialităţile menţionate mai sus, când se impune.

(4) Suportarea de către angajator a costurilor programelor de perfecţionare profesională a căror durată este mai mare de 90 de zile/an, este conditionată de semnarea, de către salariatul beneficiar, a unui angajament prin care se obligă să rămână angajatul instituţiei timp de cel puţin 2 ani de la absolvirea cursului.

Art. 58

(1) Selectarea salariaţilor pentru participarea la cursurile, seminariile, simpozioanele, conferinţele şi alte asemenea manifestari de specialitate, care se desfasoară în străinătate, se va face de către conducerea unităţi cu consultarea sindicatului şi/sau a reprezentanţilor salariaţilor.

(2) Criteriile minimale avute în vedere pentru selectarea salariaţilor de a participa la manifestari prevăzute la alin. (2) sunt: tematica manifestarii, atribuţiile specifice ale angajatului propus, relevanţa tematicii abordate în activitatea de serviciu, diversificarea, continuitatea, calificativele obtinute, precum şi recomandarea şefului ierarhic direct care va susţine sau nu necesitatea participării la astfel de manifestări.

CAPITOLUL IX RĂSPUNDEREA JURIDICĂ, DISCIPLINARĂ, PATRIMONIALĂ, CONTRAVENŢIONALĂ

Art. 59

Angajatorul asigură informarea fiecărui salariat cu privire la conţinutul Regulamentului Intern, prin afişare la sediu şi postare pe site-ul instituţiei.

Art. 60

Angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit abateri disciplinare.

Art. 61

Sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul, în cazul în care salariatul a săvârşit o abatere disciplinară, sunt cele prevăzute de lege, cu respectarea procedurilor legale.

Art. 62

(1) Angajatorul şi salariaţii răspund patrimonial, în temeiul normelor şi principiilor răspunderii civile, pentru pagubele materiale produse reciproc din vina şi în legătură cu munca lor.

(2) Modul de stabilire a pagubei, dimensiunea răspunderii patrimoniale, modul şi termenele de recuperare a pagubelor sau a daunelor stabilite în sarcina anagajatorului, respectiv a salariaţilor sunt cele prevăzute de lege.

Art. 63

(1) Instituţia este obligată, în condiţiile legii, să despăgubească salariatul în cazul în care acesta, din vina instituţiei, a suferit un prejudiciu material în timpul îndeplinirii îndatoririlor de serviciu.

(2) Salariatul are dreptul de a fi asistat, la cerere, de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este, în orice conflict ce apare în desfăşurarea relaţiilor de muncă.

Art. 64

(1) Pentru faptele care constituie contravenţie, conform legii, angajatorul şi salariaţii răspund contravenţional în cazul în care au săvârşit o contravenţie în timpul şi în legătură cu sarcinile de serviciu.

(2) În situaţia în care angajatorul sau salariaţii comit fapte care, potrivit legii, constituie infracţiuni, vor suporta răspunderea penală, conform prevederilor legale.

Art. 65

(1) Contestaţiile cu privire la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractului individual de muncă vor fi soluţionate pe cale amiabilă, ori de instanţele stabilite conform Codului de procedură civilă.

(2) Cererile referitoare la cauzele conflictelor de muncă dintre Angajator şi Sindicatul şi/sau reprezentanţii salariaţilor se adresează de către reclamant instanţei competente. Art. 66 (1) Încălcarea cu vinovăţie de către salariaţi a îndatoririlor corespunzătoare funcţiei pe care o deţin şi a normelor de conduită profesională şi civică prevăzute de lege, constituie abatere disciplinară şi atrage răspunderea disciplinară a acestora.

(2) Regulile concrete privid disciplina muncii, abaterile disciplinare, sancţiunile disciplinare precum şi regulile referitoare la procedura disciplinară sunt prevăzute în Regulamentul Intern.

CAPITOLUL X COMISIA PARITARĂ. COMISIA DE DISCIPLINĂ

Art. 67

Comisia paritară este consultată în următoarele situaţii:

a) la stabilirea măsurilor de îmbunătăţire a activităţii instituţiei şi/sau a serviciilor publice din subordinea Consiliului local;

b) la stabilirea oricăror măsuri privind pregătirea profesională a salariaţilor, dacă costurile acestora sunt suportate din fonduri bugetare;

c) la stabilirea programului de lucru de către conducătorul instituţiei;

d) alte situatii prevăzute de lege.

(2) În exercitarea atribuţiilor, comisia paritară emite avize consultative.

Art. 68

Comisia de disciplină, constituită la nivelul instituţiei, cercetează abaterile disciplinare şi de conduită etică pentru care a fost sesizată, întocmeşte rapoarte cu privire la cauzele pentru care a fost sesizată şi le înaintează angajatorului cu propunerile sale (fie sancţiune aplicabilă, fie clasarea cauzei).

Art. 69

Angajatorul emite dispoziţia de sancţionare a salariatului, pe baza propunerii cuprinse în raportul comisiei de disciplină, iar în cazul în care aplică o altă sancţiune decât cea propusă de către comisia de disciplină, în actul administrativ de sancţionare va preciza motivul pentru care a fost aplicată o altă sancţiune.

Art. 70

Activitatea Comisiei de disciplină, emiterea dispoziţiilor pentru aplicarea sancţiunilor disciplinare precum şi modul de contestare a acestora se completează cu prevederile din Regulamentul Intern.

CAPITOLUL XI MĂSURI CU PRIVIRE LA SINDICAT ŞI LA PROTECŢIA CELOR ALEŞI ÎN ORGANELE DE CONDUCERE ALE SINDICATULUI

Art. 71

(1) Angajatorul va asigura, în funcţie de posibilităţile existente, în incinta unităţii sau în alt spaţiu convenit, gratuit, spaţiul şi mijloacele necesare funcţionării sindicatului.

(2) Cheltuielile de funcţionare a acestui birou vor fi suportate de către instituţie.

Art. 72

(1) În timpul mandatului şi în termen de 2 ani de la încetarea lui, membrilor aleşi în organele de conducere ale sindicatului precum şi reprezentanţilor salariaţilor nu li se poate modifica sau înceta contractul individual de muncă pentru motive neimputabile lor, decât cu consimţământul scris al lor.

(2) Angajatorul va asigura, potrivit legii, protecţia celor aleşi în organele de conducere sindicală sau ca reprezentanţi ai salariaţilor contra oricăror forme de condiţionare, constrângere sau limitare în exercitarea funcţiilor lor.

Art. 73

Angajatorul va pune la dispoziţia conducerii sindicatului şi/sau reprezentanţilor salariaţilor pentru documentare şi analize statistice, la solicitarea scrisă din partea acestora, date cu privire la situaţia economico-socială, salarizarea personalului, sancţiuni, promovări, execuţia bugetară la anumite perioade, obiectivele instituţiei, precum şi la folosirea fondurilor destinate menţinerii şi îmbunătăţirii condiţiilor de muncă, sănătăţii şi securităţii în muncă, protecţiei sociale ori perfecţionării profesionale.

Art. 74

(1) Preşedintele de sindicat sau înlocuitorul de drept al acestuia ori reprezentantul salariaţilor poate participa la şedinţele de conducere ale instituţiei ca invitat.

(2) La şedinţele sau în comisiile în care se discută şi se fac propuneri cu privire la probleme legate de salariaţii instituţiei, la stabilirea organigramei şi a numărului de personal, salarizare, condiţii de muncă, angajare, premierea personalului, preşedintele de sindicat sau înlocuitorul de drept al acestuia ori reprezentantul salariaţilor va fi invitat sau cooptat în comisiile respective.

Art. 75

Sindicatul are dreptul să se întrunească în şedinţe şi să organizeze manifestări culturale în sălile de şedinţe ale instituţiei, în mod gratuit.

Art. 76

Cheltuielile ocazionate de participarea membrilor din conducerea sindicatului la întruniri şi şedinţe în ţară şi străinătate, care au ca scop promovarea intereselor salariaţilor, vor fi supuse aprobării angajatorului şi vor fi suportate de către instituţie, pe bază de delegaţie, conform legii.

Art. 77

(1) Sindicatul poate organiza întâlniri la nivelul organizaţiei sindicale în cursul programului de lucru, dar şi în afara lui. Durata cumulată a întâlnirilor organizate în timpul de lucru nu poate fi mai mare de două ore lunar.

(2) Solicitarea organizaţiei sindicale referitoare la organizarea de întâlniri în timpul de lucru se aduce la cunoştinţa Angajatorului, cu 3 zile lucrătoare înaintea desfăşurării acestora.

Art. 78

Regulamentul Intern va fi adoptat cu consultarea sindicatului şi/sau reprezentanţilor salariaţilor.

CAPITOLUL XII DISPOZIŢII FINALE

Art. 79

Drepturile şi obligaţiile angajatorului şi salariaţilor cu privire la timpul de muncă şi de repaus, munca în timpul nopţii, zilele de sărbătoare şi de repaus săptămânal, concedii, salarizare, protecţie socială, securitatea şi sănătatea muncii precum şi alte aspecte ce ţin de raporturile de muncă sunt reglementate de acte normative cu caracter special aplicabile sectorului bugetar şi părţile convin să le respecte cu bună credinţă, urmărind ca orice modificare a acestora să fie pusă în aplicare cu celeritate.

Art. 80

(1) Prezentul Contract colectiv de muncă se înregistrează la sediul angajatorului – Municipiul Roman , intră în vigoare la data înregistrării la Inspectoratul Teritorial de Muncă al judeţului Neamţ şi produce efecte pentru toţi salariaţii – personal contractual din aparatul de specialitate al primarului şi serviciile publice de interes local fără personalitate juridică: Direcţia Poliţia Locală, Direcţia Locală de Evidenţă a Persoanelor, Direcţia Servicii Edilitare, Biblioteca municipală “George Radu Melidon”.

(2) Prezentul Contract colectiv a fost a încheiat azi, ...................................... în 3 (trei) exemplare.

Primarul municipiului Roman

Lucian-Ovidiu MICU

Mihai-Costică TĂTARU

Bogdănel-Ionel DĂNĂILĂ

Reprezentant – preşedinte Grupa sindicală

ProLex a Direcţiei Poliţia Locală Roman,

Nicolae-Marian SIMON

MUNICIPIUL ROMAN

Piaţa Roman-Vodă nr. www.primariaroman.ro

Tel. 0233.741.651, 0233.741.119, 0233.740.165, 0233.744.650

Fax. 0233.741.604, E-mail: primaria@primariaroman.ro

Emitent: CABINET PRIMAR

Nr. 9631 din 20.05.2019

EXPUNERE DE MOTIVE

la proiectul de hotărâre privind aprobarea Contractului Colectiv de muncă al personalului contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local fără personalitate juridică

Având în vedere obligativitatea angajatorului, stabilită de prevederile art. 129 din Legea nr. 62/2011 (R) - Legea dialogului social, cu modificările şi completările ulterioare de a negocia şi de a încheia contract colectiv de muncă, la nivelul Primăriei municipiului Roman s-a parcurs procedura de negociere încheiată cu semnarea de către părți a Contractului Colectiv de muncă al personalului contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local fără personalitate juridică.

S-a avut în vedere respectarea prevederilor art. 138 din Legea nr. 62/2011R - Legea dialogului social, cu modificările şi completările ulterioare cu privire la negocierea contractului după aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei, în limitele şi în condiţiile stabilite prin acesta.

Scopul acestui contract colectiv de muncă îl reprezintă stabilirea unor prevederi referitoare la desfăşurarea corespunzătoare a activităţii instituţiei, promovarea unor relaţii de muncă echitabile, de natură să asigure protecţia socială a salariaţilor, eliminarea conflictelor de muncă sau preîntâmpinarea grevelor, precum şi asigurarea premiselor pentru îndeplinirea în bune condiţii a obligaţiilor salariaţilor, izvorâte din raporturile juridice de muncă asigurarea unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient şi imparţial în interesul cetăţenilor, precum şi al autorităţii administraţiei publice locale.

Faţă de cele expuse rugăm domnii consilieri să se pronunţe prin vot asupra proiectului de hotărâre anexat.

Inițiator

Primarul Municipiului Roman,

Lucian-Ovidiu MICU

MUNICIPIUL ROMAN

Piaţa Roman-Vodă nr. 1 www.primariaroman.ro

Tel. 0233.741.651, 0233.741.119, 0233.740.165, 0233.744.650

Fax. 0233.741.604, E-mail: primaria@primariaroman.ro

Emitent: Serviciul Resurse Umane, Salarizare

Nr. 9632 din 20.05.2019

RAPORT DE SPECIALITATE

la proiectul de hotărâre privind aprobarea Contractului Colectiv de muncă al personalului contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local fără personalitate juridică

Din punct de vedere al oportunităţii:

Încheierea Contractului Colectiv de muncă al personalului contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local fără personalitate juridică, este necesară în vederea stabilirii prin acest contract a măsurilor referitoare la constituirea şi folosirea fondurilor destinate îmbunătăţirii condiţiilor la locul de muncă, a sănătăţii şi securităţii în muncă, a programului zilnic de lucru, perfecţionării profesionale, evenimentelor deosebite, precum şi a măsurilor referitoare la sindicat şi la protecţia celor aleşi în organele de conducere ale sindicatului.

Din punct de vedere al legalităţii:

Contractul colectiv de muncă încheiat între angajatorul reprezentat prin persoana mandatată prin H.C.L. nr. 239/05.11.2018: Primarul municipiului Roman, dnul Lucian-Ovidiu Micu şi salariaţii din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local fără personalitate juridică, salariaţi cu contract individual de muncă, reprezentaţi de: reprezentanţii salariaţilor, dl. Mihai-Costică Tătaru şi dl. Bogdănel-Ionel Dănăilă şi de dl. Nicolae-Marian Simon, preşedinte executiv al grupei sindicale constituite la nivelul Direcţiei Poliţia Locală Roman a sindicatului “PRO LEX”, sindicat reprezentativ la nivelul Direcţiei Poliţia Locală, respectă prevederile:

- Legii nr. 62/2011R - Legea dialogului social, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legii nr. 53/2003R privind Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare, acte normative care stabilesc condiţile în care autorităţile şi instituţiile publice pot încheia contracte colective de muncă.

Faţă de cele expuse apreciem ca oportun, necesar şi legal proiectul de hotărâre, sens în care îl avizăm favorabil.

Şef serviciu resurse umane,salarizare,

Otilia GĂLĂŢEANU

ROMÂNIA JUDEŢUL NEAMŢ MUNICIPIUL ROMAN CONSILIUL LOCAL 2019 - 2019

Data de începere: → 2019-05-30
Data de încheiere: → Nespecificat
Denumire industrie: → Administraţie publică, poliţie, grupuri de interese
Sector public/privat: → în sectorul public
Încheiat de către:
Nume societate: → 
Nume sindicat: → 
Nume alţi semnatari din partea angajaţilor: → employees' representative

FORMARE

Programe de formare: → Da
Ucenicii: → Nu
Contribuţia angajatorului la fondul de formare pentru angajaţi: → Nu

BOLI ŞI INFIRMITATE

Dispoziţii cu privire la revenirea la locul de muncă după boală pe termen lung, ex. tratament pentru cancer: → Nu
Concediu plătit pentru ciclul menstrual: → Nu
Plată în caz de invaliditate ca urmare a accidentelor de muncă: → Nu

SĂNĂTATE ŞI SIGURANŢĂ ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ

Asistenţă medicală stabilită: → Nu
Asistenţă medicală pentru rude stabilită: → Nu
Contribuţie la asigurările de sănătate stabilită: → Nu
Asigurare medicală pentru rude stabilită: → Nu
Politică pentru sănătate şi securitate stabilită: → Nu
Formare pentru sănătate şi securitate stabilită: → 
Îmbrăcăminte de protecţie stabilită: → 
Vizite medicale sau consultaţii regulate sau anuale suportate de către angajator: → 
Monitorizarea solicitării musculo-scheletale la staţiile de lucru, riscuri profesionale şi/sau relaţia dintre muncă şi sănătate: → 
Ajutor pentru înmormântare: → Nu

DISPOZIŢII PRIVIND MUNCA ŞI FAMILIA

Siguranţa locului de muncă după concediul de maternitate: → 
Interzicerea discriminării legate de maternitate: → 
Interzicerea supunerii salariatelor gravide sau care alăptează la munci periculoase sau nesănatoase: → Nu
Evaluarea riscurilor la locul de muncă privind securitatea şi sănătatea femeilor gravide sau care alăptează: → Nu
Disponibilitatea alternativelor la locurile de muncă periculoase sau nesănătoase pentru salariatele gravide sau care alăptează: → Nu
Dispensă pentru consultaţii prenatale: → Da
Interzicerea screeningului pentru sarcină înainte de reglementarea lucrătorilor non-standard: → Nu
Interzicerea screeningului pentru sarcină înainte de promovare: → Nu
Facilităţi pentru mamele care alăptează: → Da
Facilităţi oferite de angajator pentru îngrijirea copiilor: → Nu
Facilităţi subvenţionate de angajator pentru îngrijirea copiilor: → Nu
Şcolarizare/subvenţii monetare pentru educaţia copiilor: → Nu
Concediu plătit pe an în cazul îngrijirii rudelor: → No provision zile
Durata concediului în zile, în cazul decesului unei rude: → 3 zile

ASPECTE LEGATE DE EGALITATEA DINTRE FEMEI ŞI BĂRBAŢI

Remunerare egală pentru muncă de valoare egală: → Da
Referire specială la gen pentru plată egală: → Da
Clauze ale discriminării la locul de muncă: → Da
Şanse egale pentru promovarea în rândul femeilor: → Da
Şanse egale pentru formare şi recalificare în rândul femeilor: → Da
Ofiţer din partea sindicatului pentru egalitatea dintre femei şi bărbaţi la locul de muncă: → Nu
Clauze privind hărţuirea sexuală la locul de muncă: → Nu
Clauze privind violenţa la locul de muncă: → Nu
Concediu special pentru angajaţii supuşi violenţei domestice sau în cuplu: → Nu
Sprijin pentru femeile angajate cu handicap: → Nu
Monitorizarea egalităţii între femei şi bărbaţi: → Nu

CONTRACTE DE MUNCĂ

Angajaţii cu fracţiune de normă excluşi de la orice dispoziţie: → Nu
Dispoziţii cu privire la angajaţii cu timp parţial: → Nu
Ucenicii excluşi de la orice dispoziţie: → Nu
Minijoburi/locuri de muncă pentru studenţi excluse din orice dispoziţie: → Nu

ORE DE LUCRU, PROGRAME ŞI SĂRBĂTORI

Ore de lucru per zi: → 8.0
Ore de lucru per săptămână: → 40.0
Zile de lucru per săptămână: → 5.0
Nr. maxim de ore suplimentare: → 8.0
Concediu anual plătit: → 21.0 zile
Concediu anual plătit: → 4.0 săptămâni
Perioadă de repaus de cel puţin o zi pe săptămână stabilită: → 
Dispoziţii privind regimul de lucru flexibil: → 

SALARII

Salarii determinate prin intermediul grilei de salarizare: → No
Ajustare pentru creşterea costurilor de trai: → 

Tichete de masă

Alocaţii pentru hrană furnizate: → Nu
Asistenţă juridică gratuită: → Nu
Loading...