Compensarea

Orele suplimentare

Programul normal de lucru este de 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana.Munca prestata peste orele de program normale vor fi considerate ore suplimentare.Munca suplimentara  nu poate fi prestata fara o intelegere cu angajatorul exceptand cazurile urgente pentru a elimina consecinte negative si accidentele.Maximum de ore pe saptamana este de 48(incluzand orele suplimentare)pe o perioada de 4 luni nu poate depasi cele 48 de ore(8 ore de munca suplimentara pe saptamana).

Maximum de ore pe saptamana(incluzand orele suplimentare: 8 ore) nu poate depasi 48 de ore.Programul de munca incluzand munca suplimentara poate fi depasit de 48 de ore pe saptamana,prevazut ca orele de munca medii,calculate intr-un raport pe o perioada de 4 luni calendaristice,nu poate depasi 48 de ore pe saptamana.In certitudine sectoarele economice organizatiile sau profesiile listate in contractul de munca national,referitor la perioadele peste 4 luni,dar sa nu depaseasca 6 luni,pot fi negociate in domeniu aplicat contractului de munca colectiv.Regulile aplicate sanatatii si sigurantei angajatilor,pentru motive intemeiate,tehnice sau organizatia muncii,contractele de munca colective pot prezenta scaderi de la perioada referenta si exceptiile pot prevedea  o perioada de raport de 12 luni.

Executarea munci suplimentare peste limita de 8 ore pe saptamana este interzisa,exceptand cazurile de urgenta pentru a preveni consecinte negative sau accidente.

In cazul persoanelor tinere sub 18 ani,perioada de munca este de 6 ore pe zi si 30 de ore pe saptamana.Tineri muncitori nu au voie sa presteze munca suplimentara.

Munca suplimentara poate fi compensata cu timp liber in concordanta cu munca suplimentara prestata,platita in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa prestare.Daca prestatia nu poate fi platita cu timp liber,plata pentru munca suplimentara va fi stabilita prin negociere,prin contractul de munca colectiv sau daca este cazul prin contract de munca individual si nu va fi mai mic de 75% peste plata normala.

Pentru anumite sectoare economice,organizati sau profesii,negocierile colective sau individuale vor fi specificate legal pentru perioada de munca pe zi sub sau peste 8 ore.12 ore de munca pe zi sunt urmate de 24 de ore de odihna.

Daca regulile privind munca suplimentara au fost incalcate se aplica o amenda intre 1500 RON si 3000 RON.

(Art.111-124 & 260 al Codului Muncii Nr.53/2003, modificată în 2017 prin Legea Nr. 53/2017)

Compensarea lucrului de noapte

Munca prestata intre orele 22:00 si 6:00 al zilei respective este considerata munca de noapte.Un angajat este considerat muncitor de noapte daca el/ea:
a)daca presteaza cel putin 3 ore din munca sa zilnica noaptea
b)daca presteaza munca de noapte cel putin 30% din munca sa lunara

Timpul normal al serviciului,pentru un angajat de noapte,nu trebuie sa depaseasca  o medie de 8 ore pe zi,calculat intr-o perioada de maxim 3 luni calendaristice,in conformitate cu timpul de odihna pe saptamana.

Angajatori sunt obligati sa se asigure ca muncitori pe timp de noapte sunt sub o examinare gratuita a sanatatii (i)prioritar la angajarea pe timp de noapte;(ii)regulat,cel putin o data pe an;(iii)oricand in timpul orelor de munca prestate.Tineri lucratori, gravidele si post-natale nu sunt obligati sa depuna munca pe timp de noapte.

Muncitori pe timp de noapte beneficiaza de un program mai scurt cu o ora decat un muncitor pe timp de zi,pentru zilele cand presteaza cel putin 3 ore munca de noapte,fara nici o scadere de la salariul de baza;sau plata suplimentara de cel putin 25% din salariul de baza pentru fiecare ora prestata pe timp de noapte.

Daca regulile privind munca pe timp de noapte sunt incalcate,sunt sanctionati cu amenda intre 1500 RON si 3000 RON.

(Art. 125-128 & 260 din Codul Muncii Nr. 53/2003, modificată în 2017 prin Legea Nr. 53/2017)

Sarbatori compensatorii / Zile de odihna

Lucrătorii pot fi necesari pentru a lucra pe zi de repaus săptămânal cu toate acestea nu există nici o prevedere de o zi de odihnă compensatorii pentru a lucra pe zi de odihnă săptămânală.Codul Muncii nu prevede în mod direct timpliber pentru a lucra pe o zi de repaus săptămânal cu toate acestea de la locul de muncă duminică (de exemplu, activitatea de zi de repaus săptămânal), este dincolo de timpul de lucru săptămânal, acesta poate fi considerat ca orele suplimentare.Pentru lucru pe zi de repaus săptămânal (considerate ca orele suplimentare de muncă), angajatului ii poate fi dat un timp liber egal în lungime cu perioada de ore suplimentare.Lucrătorii sunt, de asemenea, eligibili pentru odihna compensatorie pentru a lucra pe o zi de sărbătoare. Un angajat, care a lucrat la o zi de sărbătoare publică, trebuie să fie prevăzut cu timp liber pentru o perioadă egală în termen de 30 de zile.În cazul în care acest repaus compensatorii nu este prevăzut într-un termen de 30 de zile din motive justificate, lucrătorul trebuie să fie plătită o suprataxă salariu.

În cazul în care normele privind zilele de odihnă au fost încălcate, o amendă de la 1500 RON la 3000 RON poate fi percepută. În cazul în care normele privind zilele de sărbătoare și zi de odihnă compensatorie sau compensații monetare sunt încălcate, poate fi impusă o amendă de la 5000 lei la 10000 lei.

(Art.137,138,142,260 al Codului Muncii Nr.53/2003, modificată în 2017 prin Legea Nr. 53/2017)

Weekend / Zilele de sarbatoare platite

Lucrătorii pot fi necesari în mod excepțional pentru a lucra în zilele de odihnă. În cazul în care restul nu poate fi dat pe sâmbătă și duminică, deoarece este în detrimentul interesului public sau desfășurarea normală a activității, restul săptămânal poate fi acordat și în alte zile ca prestatie pe baza unui contract colectiv sau reguli de procedură.În cazul în care ziua de odihnă săptămânală este mutata în celelalte zile ale săptămânii, muncitorii sunt eligibili pentru un salariu suplimentar. În cazurile în mod excepțional, atunci când a doua zi de repaus săptămânal se acordă în mod cumulativ, după o activitate continuă de 14 de zile calendaristice, acești angajați au dreptul la 250% din rata normală a salariilor de lucru în zilele de repaus săptămânal.În cazul lucrărilor urgente, a căror performanță imediată este necesară pentru organizarea de măsuri de salvare pentru persoanele sau bunurile angajatorului, în scopul de a evita accidentele iminente sau pentru a elimina efectele acestor accidente pe materialele, instalațiile sau clădirile ale organizațiilor , restul săptămânal poate fi suspendat pentru personalul necesar pentru a efectua aceasta treaba. Un lucrător a cărui zi de repaus săptămânal este suspendată din cauza motivelor de mai sus are dreptul la 250% din rata normală a salariilor de lucru pe zi de repaus săptămânal.

În cazul în care un muncitor lucrează în vacanțe publice, atunci el / ea este în primul rând eligibil pentru repaus compensatoriu. Și dacă un repaus compensator nu este prevăzut, din motive justificate în mod corespunzător, în primele 30 de zile de lucru pe o zi de sărbătoare publică, acești lucrători au dreptul la o rată de primă de 200% din salariul normal.

(Art.137,138,142 al Codului Muncii Nr.53/2003, modificată în 2017 prin Legea Nr. 53/2017)

Regulile in compensarea

  • Codul Muncii Nr 53/2003, impus in 2017 de Legea Nr. 53/2017 / Labour Code No. 53/2003 amended in 2017 by Law No. 53/2017
Cite this page © WageIndicator 2017 - Salarulmeu.ro - Compensarea